Kantele monin kielin : Prosessina nuottikirjan tekeminen
Ikonen, Laura (2013)
Ikonen, Laura
Centria ammattikorkeakoulu (Keski-Pohjanmaan ammattikorkeakoulu)
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013121521250
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013121521250
Tiivistelmä
Taiteellinen opinnäytetyöni on omista sävellyksistäni koottu Kantele monin kielin–kanteleensoiton oppikirja. Kirjani on suunnattu jo muutaman vuoden soittaneelle harrastajalle. Kirjalliseen raporttiosuuteen olen kirjoittanut ajatuksia ja pohdintaa pedagogisesta näkemyksestäni, kanteleensoitosta ja sen nykytilanteesta, ja niiden yhteisestä vaikutuksesta kirjan syntyyn.
Opinnäytetyöni pohjaa vahvasti omiin kokemuksiini ja tietooni kanteleensoittajana ja -opettajana. Nuottikirjan ajatus on lähtenyt tarpeesta saada uutta soittomateriaalia opetuskäyttöön. Nuottikirja sisältää 25 kappaletta, jotka vaikeutuvat asteittain kirjan loppua kohden. Kirjan alkuun olen sisällyttänyt omia ajatuksiani kirjasta ja ohjeita sen käyttöön. Nuottien seasta löytyy omia huomioitani kappaleen sisällöstä ja harjoitteista, ja kirjan lopusta teknisten haasteiden taulukko kappalekohtaisesti. Kirjallisessa osuudessa tärkeässä osassa on olemassa olevan soittomateriaalin tutkiminen. Kanteleen päivitetyn ja uuden, pedagogisen soittomateriaalin tarve on ajankohtainen. Olen pohtinut myös kanteletta instrumenttina, pedagogiikkaa ja perinteiden sekä historian vaikutusta kanteleensoitonopetukseen ja uuteen kirjaani.
Lopullisena tuloksena muotoutunut nuottikirja on vielä vailla virallista julkaisijaa. Tästä syystä nuottikirjaa ei ole liitettynä raporttiosuuteni loppuun. Tulevaisuuden tavoitteena on julkaista kirja ja saada uusi oppimateriaali valtakunnalliseen levitykseen muidenkin kantelepedagogien käyttöön.
Opinnäytetyöni pohjaa vahvasti omiin kokemuksiini ja tietooni kanteleensoittajana ja -opettajana. Nuottikirjan ajatus on lähtenyt tarpeesta saada uutta soittomateriaalia opetuskäyttöön. Nuottikirja sisältää 25 kappaletta, jotka vaikeutuvat asteittain kirjan loppua kohden. Kirjan alkuun olen sisällyttänyt omia ajatuksiani kirjasta ja ohjeita sen käyttöön. Nuottien seasta löytyy omia huomioitani kappaleen sisällöstä ja harjoitteista, ja kirjan lopusta teknisten haasteiden taulukko kappalekohtaisesti. Kirjallisessa osuudessa tärkeässä osassa on olemassa olevan soittomateriaalin tutkiminen. Kanteleen päivitetyn ja uuden, pedagogisen soittomateriaalin tarve on ajankohtainen. Olen pohtinut myös kanteletta instrumenttina, pedagogiikkaa ja perinteiden sekä historian vaikutusta kanteleensoitonopetukseen ja uuteen kirjaani.
Lopullisena tuloksena muotoutunut nuottikirja on vielä vailla virallista julkaisijaa. Tästä syystä nuottikirjaa ei ole liitettynä raporttiosuuteni loppuun. Tulevaisuuden tavoitteena on julkaista kirja ja saada uusi oppimateriaali valtakunnalliseen levitykseen muidenkin kantelepedagogien käyttöön.