Palaute laulutuntitilanteessa: palautteen antamisen ja vastaanottamisen rikkaus, mahdollisuudet sekä haasteet
Sevonkari, Silja (2013)
Sevonkari, Silja
Oulun seudun ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013121521237
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013121521237
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni käsittelee palautteen antamista ja vastaanottamista laulutuntitilanteessa ammattikorkeakouluympäristössä sekä opettajan että oppilaan näkökulmasta. Tämän aiheen tarkoituksena on herättää laulunopettajia ja opiskelijoita pohtimaan palautteenantoon ja vastaanottamiseen vaikuttavia tekijöitä. Lisäksi hyödyn tämän aiheen tutkimisesta itse tulevana laulunopettajana sekä myös oppilaana.
Avasin aihetta lähdekirjallisuuden avulla. Perehdyin tuntitilanteen ilmapiiriin ja vuorovaikutukseen. Esittelin palautteen eri tasot ja selitin niiden vaikutusta muusikon
minäkuvaan. Tutkimuskohteena oli neljä laulunopettajaa sekä jokaiselta heiltä yksi oppilas. Oppilaat opiskelivat laulunopettajiksi tai olivat jo valmistuneet ja täydensivät
opintojaan. Havainnoin laulutuntitilannetta sekä haastattelin opettajaa ja oppilasta puolijäsennellyllä kyselylomakkeella, johon vastaajat saivat kertoa valmiiden kysymysten pohjalta vuorovaikutukseen ja palautteeseen liittyvistä asioista
laulutuntilanteessa.
Hyvä ja turvallinen ilmapiiri sekä avoin vuorovaikutus opettajan ja oppilaan välillä luo hyvän pohjan palautteen antamiselle ja vastaanottamiselle. Palautetta voidaan antaa sekä sanallisesti että sanattomasti eleillä ja ilmeillä. Palautetta on mahdollista antaa esimerkiksi negatiivisesti, neutraalisti tai positiivisesti. Se miten oppilas kokee annetun palautteen, riippuu siitä, miten se on annettu, kohdistuuko se persoonaan vai laulamiseen sekä tilannetekijöistä ja vastaanottajan itsetunnosta ja minäkuvasta. Palaute voi motivoida oppimaan tai sitten se voi aiheuttaa oppilaassa lukkiutumisen ja saada jopa pelkäämään palautetta. Siksi on tärkeää, että palautetta mietitään ja sen antamiseen keskitytään. Oppilaan on hyvä antaa myös opettajalleen palautetta, jotta hän voi kehittyä oppilaansa opettamisessa.
Aihe osoittautui araksi ja tutkimukseen oli hankala saada osallistujia. Tämän työn avulla opettajat ja oppilaat voivat herätä pohtimaan syvemmin palautteen merkitystä ja sitä, millaista se on, miten sitä annetaan, mitkä tekijät siihen vaikuttavat ja miten se vaikuttaa. Tämä aihe on erittäin laaja ja lähdekirjallisuutta on paljon. Palautetta laulutuntitilanteessa ei kuitenkaan ole juuri tutkittu, minkä vuoksi tämä työ on merkityksellinen avaus aiheen syvemmälle tutkimiselle.
Avasin aihetta lähdekirjallisuuden avulla. Perehdyin tuntitilanteen ilmapiiriin ja vuorovaikutukseen. Esittelin palautteen eri tasot ja selitin niiden vaikutusta muusikon
minäkuvaan. Tutkimuskohteena oli neljä laulunopettajaa sekä jokaiselta heiltä yksi oppilas. Oppilaat opiskelivat laulunopettajiksi tai olivat jo valmistuneet ja täydensivät
opintojaan. Havainnoin laulutuntitilannetta sekä haastattelin opettajaa ja oppilasta puolijäsennellyllä kyselylomakkeella, johon vastaajat saivat kertoa valmiiden kysymysten pohjalta vuorovaikutukseen ja palautteeseen liittyvistä asioista
laulutuntilanteessa.
Hyvä ja turvallinen ilmapiiri sekä avoin vuorovaikutus opettajan ja oppilaan välillä luo hyvän pohjan palautteen antamiselle ja vastaanottamiselle. Palautetta voidaan antaa sekä sanallisesti että sanattomasti eleillä ja ilmeillä. Palautetta on mahdollista antaa esimerkiksi negatiivisesti, neutraalisti tai positiivisesti. Se miten oppilas kokee annetun palautteen, riippuu siitä, miten se on annettu, kohdistuuko se persoonaan vai laulamiseen sekä tilannetekijöistä ja vastaanottajan itsetunnosta ja minäkuvasta. Palaute voi motivoida oppimaan tai sitten se voi aiheuttaa oppilaassa lukkiutumisen ja saada jopa pelkäämään palautetta. Siksi on tärkeää, että palautetta mietitään ja sen antamiseen keskitytään. Oppilaan on hyvä antaa myös opettajalleen palautetta, jotta hän voi kehittyä oppilaansa opettamisessa.
Aihe osoittautui araksi ja tutkimukseen oli hankala saada osallistujia. Tämän työn avulla opettajat ja oppilaat voivat herätä pohtimaan syvemmin palautteen merkitystä ja sitä, millaista se on, miten sitä annetaan, mitkä tekijät siihen vaikuttavat ja miten se vaikuttaa. Tämä aihe on erittäin laaja ja lähdekirjallisuutta on paljon. Palautetta laulutuntitilanteessa ei kuitenkaan ole juuri tutkittu, minkä vuoksi tämä työ on merkityksellinen avaus aiheen syvemmälle tutkimiselle.