Suunnannäyttäjät – Tapiola-ryhmän kehitysyhteisö
Hassinen, Maija (2013)
Hassinen, Maija
Laurea-ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013121321156
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013121321156
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tarkastellaan suomalaisen finanssiyhtiön Tapiola-ryhmän asiakasyhteisöä. Sen tarkoitus on selvittää asiakasyhteisön jäsenien rakenne ja heidän avullaan selvittää, miten asiakasyhteisön jäsenet haluaisivat itse kehittää asiakasyhteisön toimintaa. Jotta asiakasyhteisö toimisi käyttäjäkeskeisesti ja olisi käyttäjiensä muokkaama, on tarpeellista selvittää mitä asiakasyhteisön jäsenet haluavat asiakasyhteisössä tehdä ja minkälainen he haluavat sen olevan.
Opinnäytetyötä varten tehtiin asiakasyhteisön valituille jäsenille tutkimus, jossa selvitettiin muotoilupelin avulla miten tutkittavat haluaisivat muuttaa asiakasyhteisön toimintaa. Tutkimuskysymys muotoiltiin yhdessä Tapiola-ryhmän kanssa. Tutkimuksessa tehtiin haastatteluja asiakasyhteisön jäsenille ja haastattelujen yhteydessä haastateltavat osallistuivat muotoilupeliin, jonka tarkoituksena oli selvittää miten he haluaisivat muokata asiakasyhteisöä. Muotoilupelissä haastateltavat ottivat kantaa siihen, mitä elementtejä he haluaisivat asiakasyhteisössä olevan.
Tutkimuksessa käytettiin perinteistä haastattelua ja osallistavaa muotoilupeliä. Haastateltavat eivät tunteneet käytettävää menetelmää entuudestaan, vaan he osallistuivat peliin käyttäjinä.
Muotoilupelin tuloksia tutkittiin erillisenä osana haastatteluista Affinity Diagrammilla. Tuloksia tulkittaessa selveni, että peliosion toista osaa voitiin tulkita Affinity Diagrammilla, mutta toista osaa ei pystytty tulkitsemaan Affinty Diagrammin avulla.
Tutkimuksen tuloksien perusteella voidaan todeta että Tapiola-ryhmän asiakasyhteisön Suunnannäyttäjien perustoiminnot ovat jäsenten mielestä hyvä perusta, mutta asiakasyhteisöstä puuttuu vielä sellaiset elementit, joista asiakasyhteisön jäsenet kokisivat saavansa lisäarvoa. Haastateltavat kaipaisivat asiakasyhteisöön sellaisia elementtejä, jotka mahdollistavat asiakasyhteisön jäsenten kanssakäymisen toistensa kanssa.
Tutkimuksen tuloksia hyödynnetään Tapiola-ryhmässä asiakasyhteisön kehittämistyössä. Tuloksia voidaan myös hyödyntää muiden asiakasyhteisöjen kehitystyössä.
Opinnäytetyötä varten tehtiin asiakasyhteisön valituille jäsenille tutkimus, jossa selvitettiin muotoilupelin avulla miten tutkittavat haluaisivat muuttaa asiakasyhteisön toimintaa. Tutkimuskysymys muotoiltiin yhdessä Tapiola-ryhmän kanssa. Tutkimuksessa tehtiin haastatteluja asiakasyhteisön jäsenille ja haastattelujen yhteydessä haastateltavat osallistuivat muotoilupeliin, jonka tarkoituksena oli selvittää miten he haluaisivat muokata asiakasyhteisöä. Muotoilupelissä haastateltavat ottivat kantaa siihen, mitä elementtejä he haluaisivat asiakasyhteisössä olevan.
Tutkimuksessa käytettiin perinteistä haastattelua ja osallistavaa muotoilupeliä. Haastateltavat eivät tunteneet käytettävää menetelmää entuudestaan, vaan he osallistuivat peliin käyttäjinä.
Muotoilupelin tuloksia tutkittiin erillisenä osana haastatteluista Affinity Diagrammilla. Tuloksia tulkittaessa selveni, että peliosion toista osaa voitiin tulkita Affinity Diagrammilla, mutta toista osaa ei pystytty tulkitsemaan Affinty Diagrammin avulla.
Tutkimuksen tuloksien perusteella voidaan todeta että Tapiola-ryhmän asiakasyhteisön Suunnannäyttäjien perustoiminnot ovat jäsenten mielestä hyvä perusta, mutta asiakasyhteisöstä puuttuu vielä sellaiset elementit, joista asiakasyhteisön jäsenet kokisivat saavansa lisäarvoa. Haastateltavat kaipaisivat asiakasyhteisöön sellaisia elementtejä, jotka mahdollistavat asiakasyhteisön jäsenten kanssakäymisen toistensa kanssa.
Tutkimuksen tuloksia hyödynnetään Tapiola-ryhmässä asiakasyhteisön kehittämistyössä. Tuloksia voidaan myös hyödyntää muiden asiakasyhteisöjen kehitystyössä.