Sellutehtaan raportointi, raportoinnin määrittely ja raportoinnin myynnin kehittäminen
Hatakka, Anne (2013)
Hatakka, Anne
Savonia-ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013121321117
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013121321117
Tiivistelmä
Tehdasaportoinnin toteuttamista edeltää kaksi tärkeää vaihetta jotka ovat raportoinnin myynti ja
raportoinnin määrittely. Maailma muuttuu ja se näkyy myös myynnin alueella. Nykysin tehtaat
haluavat kiinteähintaisia ja kokonaisvaltaisia toimituksia. Raportoinnin määrä on myös kasvanut.
Tästä syystä sekä raportoinnin myyntivaiheeseen ja myös määrittelyvaiheeseen tulisi kiinnittää
entistä enemmän huomiota.
Tämän insinöörityön tarkoituksena on tuoda esille asioita joita olisi hyvä ottaa huomioon määriteltäessä
sellutehtaan tehdasraportointia. Työssä käydään läpi määrittelyiden eri vaiheita ja pohditaan asioita
joita kussakin määrittelyvaiheessa on hyvä käydä läpi. Lisäksi työssä tutkitaan raportoinnin myynnin
muuttumista aikojen kuluessa. Työssä puretaan auki asiakkailta tulleita viestejä heidän nykyisitä raportointi-tarpeistaan ja mietitään keinoja myynnin kehittämiseksi vastaamaan paremmin näihin tarpeisiin.
Työn yhteydessä laaditaan lista sellutehtaan tärkeimmistä raportoitavista asioista, kattaen koko sellutehtaan.
Työt pohjautuvat omiin projektikokemuksiin, sekä yritys X:n projekti- ja myyntihenkilöiden kokemuksiin,
joita keräsin heiltä haastattelujen ja palavereiden avulla.
Hyvin tehdyllä myynti- ja määrittelyvaiheella luodaan hyvä pohja raportoinnin toteuttamiselle niin, että
toteutusvaiheessa vältytyään yllätyksiltä, pysytään aikataulussa, saavutetaan katteellinen projekti ja ennen
kaikkea tyytyväinen asiakas. Tämä on parasta mahdollista mainosta toimittajan kyvykkyydestä myydä,
määritellä ja toteuttaa raportointeja myös jatkoa ajatellen.
raportoinnin määrittely. Maailma muuttuu ja se näkyy myös myynnin alueella. Nykysin tehtaat
haluavat kiinteähintaisia ja kokonaisvaltaisia toimituksia. Raportoinnin määrä on myös kasvanut.
Tästä syystä sekä raportoinnin myyntivaiheeseen ja myös määrittelyvaiheeseen tulisi kiinnittää
entistä enemmän huomiota.
Tämän insinöörityön tarkoituksena on tuoda esille asioita joita olisi hyvä ottaa huomioon määriteltäessä
sellutehtaan tehdasraportointia. Työssä käydään läpi määrittelyiden eri vaiheita ja pohditaan asioita
joita kussakin määrittelyvaiheessa on hyvä käydä läpi. Lisäksi työssä tutkitaan raportoinnin myynnin
muuttumista aikojen kuluessa. Työssä puretaan auki asiakkailta tulleita viestejä heidän nykyisitä raportointi-tarpeistaan ja mietitään keinoja myynnin kehittämiseksi vastaamaan paremmin näihin tarpeisiin.
Työn yhteydessä laaditaan lista sellutehtaan tärkeimmistä raportoitavista asioista, kattaen koko sellutehtaan.
Työt pohjautuvat omiin projektikokemuksiin, sekä yritys X:n projekti- ja myyntihenkilöiden kokemuksiin,
joita keräsin heiltä haastattelujen ja palavereiden avulla.
Hyvin tehdyllä myynti- ja määrittelyvaiheella luodaan hyvä pohja raportoinnin toteuttamiselle niin, että
toteutusvaiheessa vältytyään yllätyksiltä, pysytään aikataulussa, saavutetaan katteellinen projekti ja ennen
kaikkea tyytyväinen asiakas. Tämä on parasta mahdollista mainosta toimittajan kyvykkyydestä myydä,
määritellä ja toteuttaa raportointeja myös jatkoa ajatellen.