Yrityksen graafinen ilme tutkimustyöstä toteutukseen
Wallin, Wille (2013)
Wallin, Wille
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013121221089
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013121221089
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena on yritysilmeen suunnittelu vedenalaisiin tutkimuksiin erikoistuneelle Subzone Oy:lle. Yritysilmeen suunnitteluun kuuluu tunnuksen ja muiden graafisten elementtien suunnittelu sekä yrityksen käyttämän typografian ja värien määrittely. Visuaaliset elementit ja määritykset kootaan lopuksi graafiseen ohjeistoon.
Työ sisältää produktiivisen ja kirjallisen tutkimusosion. Kirjallinen osio käsittelee tutkimuksellista ja perusteltua visuaalisen identiteetin suunnittelua. Työn tavoitteena on luoda asiakasyritykselle alalle sopiva, kilpailijoista erottuva ja toivottuja mielikuvia luova visuaalinen ilme. Opinnäytetyössä määritetään yrityksen viestinnän tarpeet ja tavoiteltavat mielikuvat eri tutkimusmenetelmiä hyödyntäen.
Tärkein ja näkyvin yksittäinen graafinen elementti yritysilmeessä on yrityksen tunnus. Tunnuksen suunnittelun jälkeen käsitellään tunnusta tukevia muita graafisia elementtejä ja määritellään yritysilmeelle sopiva typografinen tyyli. Prosessissa käsitellään myös asiakasyrityksen imagon kehittämistä mielikuvia herättävien graafisten muotojen ja värien avulla.
Työ sisältää produktiivisen ja kirjallisen tutkimusosion. Kirjallinen osio käsittelee tutkimuksellista ja perusteltua visuaalisen identiteetin suunnittelua. Työn tavoitteena on luoda asiakasyritykselle alalle sopiva, kilpailijoista erottuva ja toivottuja mielikuvia luova visuaalinen ilme. Opinnäytetyössä määritetään yrityksen viestinnän tarpeet ja tavoiteltavat mielikuvat eri tutkimusmenetelmiä hyödyntäen.
Tärkein ja näkyvin yksittäinen graafinen elementti yritysilmeessä on yrityksen tunnus. Tunnuksen suunnittelun jälkeen käsitellään tunnusta tukevia muita graafisia elementtejä ja määritellään yritysilmeelle sopiva typografinen tyyli. Prosessissa käsitellään myös asiakasyrityksen imagon kehittämistä mielikuvia herättävien graafisten muotojen ja värien avulla.