Aikamoista aallokkoa : Yhteisöpedagogi (AMK)- tutkinnon suorittaneiden ammatti-identiteetti ja työnkuva monikulttuurisessa työympäristössä
Tujunen, Katja (2013)
Tujunen, Katja
Humanistinen ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013121221083
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013121221083
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tutkin monikulttuurisessa työympäristössä työskenteleviä Yhteisöpedagogi (AMK)- tutkinnon suorittaneita henkilöitä, heidän työnkuvaa, työssä jaksamista sekä ammatti-identiteettiä.
Opinnäytetyön tilaajana toimi Humanistinen ammattikorkeakoulu (Humak). Opinnäytetyö oli osa Humakin laajempaa Yhteisöpedagogi 2025 - ennakointitutkimusta, jonka tavoitteena oli selvittää yhteisöpedagogi (AMK) – tutkinnon suorittaneiden monipuolisia työympäristöjä laadullisen tutkimuksen keinoin.
Työtä varten haastattelin viittä (5) Humanistisen ammattikorkeakoulun kansalaistoiminnan ja nuorisotyön koulutusohjelmasta valmistunutta, monikulttuurista työtä tekevää, henkilöä. Haastattelut toteutettiin teemahaastatteluina Joensuussa ja Helsingissä keväällä 2013.
Opinnäytetyötä sekä tutkimuksen pohjalta saatuja tuloksia voidaan jatkossa hyödyntää Humakin opetustilanteissa sekä mahdollisissa jatko-tutkimuksissa, jotka koskevat yhteisöpedagogien ammatti-identiteettiä ja työnkuvaa eri työkentillä. Yhteisöpedagogi 2025 -ennakointitutkimuksen pohjalta tietoja voidaan käyttää opetussuunnitelmien räätälöimiseksi, niin, että koulutuksen sisältö vastaa tulevaisuuden työelämän haasteisiin ja vaatimuksiin.
Työn alussa on käyty läpi työn kannalta keskeisimpiä käsitteitä, jotka auttavat ymmärtämään työn ajankohtaisuutta ja hahmottamaan paremmin työn sisältöä. Käsitteiden jälkeen on kerrottu, kuinka työ sai alkunsa, miten aineisto hankittiin ja millä tavoin aineiston analysointi eteni. Tuloksissa kerrotaan, minkälaisia työn kannalta oleellisia asioita haastatteluista nousi esiin. Tuloksen sisältävät myös paljon sitaatteja haastatteluista, koska sitaatit herättävät tekstin paremmin eloon ja tuovat haastateltavien ajatukset tarkemmin lukijan tietoisuuteen. Tulosten tarkastelussa on tulosten pohjalta pohdittu, millainen ammatti-identiteetti monikulttuurisella työkentällä työskentelevillä yhteisöpedagogeilla (AMK) on ja mitkä asiat ovat vaikuttaneet ammatti-identiteetin syntyyn ja kehittymiseen. Suurennuslasin alla ovat monikulttuurisen työympäristön piirteet, monikulttuurisen työn merkitys henkilökohtaisella ja yleisellä tasolla sekä oman osaamisen reflektointi. Johtopäätöksessä tarkastelun tulokset sidotaan yhteen. Työn lopuksi olen pohtinut työn luotettavuutta, eettisyyttä sekä työn hyödynnettävyyttä jatkossa.
Opinnäytetyön tilaajana toimi Humanistinen ammattikorkeakoulu (Humak). Opinnäytetyö oli osa Humakin laajempaa Yhteisöpedagogi 2025 - ennakointitutkimusta, jonka tavoitteena oli selvittää yhteisöpedagogi (AMK) – tutkinnon suorittaneiden monipuolisia työympäristöjä laadullisen tutkimuksen keinoin.
Työtä varten haastattelin viittä (5) Humanistisen ammattikorkeakoulun kansalaistoiminnan ja nuorisotyön koulutusohjelmasta valmistunutta, monikulttuurista työtä tekevää, henkilöä. Haastattelut toteutettiin teemahaastatteluina Joensuussa ja Helsingissä keväällä 2013.
Opinnäytetyötä sekä tutkimuksen pohjalta saatuja tuloksia voidaan jatkossa hyödyntää Humakin opetustilanteissa sekä mahdollisissa jatko-tutkimuksissa, jotka koskevat yhteisöpedagogien ammatti-identiteettiä ja työnkuvaa eri työkentillä. Yhteisöpedagogi 2025 -ennakointitutkimuksen pohjalta tietoja voidaan käyttää opetussuunnitelmien räätälöimiseksi, niin, että koulutuksen sisältö vastaa tulevaisuuden työelämän haasteisiin ja vaatimuksiin.
Työn alussa on käyty läpi työn kannalta keskeisimpiä käsitteitä, jotka auttavat ymmärtämään työn ajankohtaisuutta ja hahmottamaan paremmin työn sisältöä. Käsitteiden jälkeen on kerrottu, kuinka työ sai alkunsa, miten aineisto hankittiin ja millä tavoin aineiston analysointi eteni. Tuloksissa kerrotaan, minkälaisia työn kannalta oleellisia asioita haastatteluista nousi esiin. Tuloksen sisältävät myös paljon sitaatteja haastatteluista, koska sitaatit herättävät tekstin paremmin eloon ja tuovat haastateltavien ajatukset tarkemmin lukijan tietoisuuteen. Tulosten tarkastelussa on tulosten pohjalta pohdittu, millainen ammatti-identiteetti monikulttuurisella työkentällä työskentelevillä yhteisöpedagogeilla (AMK) on ja mitkä asiat ovat vaikuttaneet ammatti-identiteetin syntyyn ja kehittymiseen. Suurennuslasin alla ovat monikulttuurisen työympäristön piirteet, monikulttuurisen työn merkitys henkilökohtaisella ja yleisellä tasolla sekä oman osaamisen reflektointi. Johtopäätöksessä tarkastelun tulokset sidotaan yhteen. Työn lopuksi olen pohtinut työn luotettavuutta, eettisyyttä sekä työn hyödynnettävyyttä jatkossa.