Hevosmatkailijan profiili
Hallberg, Krista (2013)
Hallberg, Krista
Karelia-ammattikorkeakoulu (Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu)
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013121221071
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013121221071
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, millainen on tyypillinen hevosmatkailupalveluja käyttävä henkilö. Työssä keskityttiin vaellusratsastusyritysten asiakkaisiin ja pyrittiin luomaan profiilia näiden asiakkaiden pohjalta. Samalla selvitettiin asiakkaiden motiiveja vaellusratsastuspalvelujen käyttöön.
Tutkimus oli kvantitatiivinen, ja se suoritettiin kyselytutkimuksena vaellusratsastusyrittäjien avulla heinäkuussa 2013. Yrittäjät jakoivat kyselylomakkeet asiakkailleen, ja kiitoksena he saivat koosteen asiakkaidensa vastauksista. Saatu otos jäi 27 prosenttiin tavoiteotoskoosta. Tämän takia tutkimustuloksia ei voida yleistää, mutta suuntaa ne antavat. Tyypillinen hevosmatkailupalveluja käyttävä henkilö on 35–44-vuotias nainen, joka on kokenut ja aktiivinen ratsastaja. Hän osallistuu vaellukselle islanninhevosen takia ystävänsä kanssa ja on kuullut yrityksestä tuttavaltaan.
Hevosmatkailijoista on ollut vähän tieto saatavilla, joten tälle tutkimukselle oli tarvetta. Siitä on hyötyä etenkin yrittäjille, koska se auttaa heitä tuntemaan asiakkaansa. Samalla se auttaa yrittäjiä kohdentamaan markkinointia oikein sekä luomaan tuotteita, jotka houkuttelevat asiakkaita.
Tutkimus oli kvantitatiivinen, ja se suoritettiin kyselytutkimuksena vaellusratsastusyrittäjien avulla heinäkuussa 2013. Yrittäjät jakoivat kyselylomakkeet asiakkailleen, ja kiitoksena he saivat koosteen asiakkaidensa vastauksista. Saatu otos jäi 27 prosenttiin tavoiteotoskoosta. Tämän takia tutkimustuloksia ei voida yleistää, mutta suuntaa ne antavat. Tyypillinen hevosmatkailupalveluja käyttävä henkilö on 35–44-vuotias nainen, joka on kokenut ja aktiivinen ratsastaja. Hän osallistuu vaellukselle islanninhevosen takia ystävänsä kanssa ja on kuullut yrityksestä tuttavaltaan.
Hevosmatkailijoista on ollut vähän tieto saatavilla, joten tälle tutkimukselle oli tarvetta. Siitä on hyötyä etenkin yrittäjille, koska se auttaa heitä tuntemaan asiakkaansa. Samalla se auttaa yrittäjiä kohdentamaan markkinointia oikein sekä luomaan tuotteita, jotka houkuttelevat asiakkaita.