Improlaulua ikäihmisille : ammattimuusikkona osallistavassa musiikkitoiminnassa
Präktig, Paula (2013)
Präktig, Paula
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013121221057
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013121221057
Tiivistelmä
Musiikki on tutkimusten mukaan hyväksi terveydelle. Kulttuuri- ja hyvinvointialojen rajapinnalle kehitetään Suomessa innokkaasti uudenlaista yhteistyötä. Mitä annettavaa muusikolla on hyvinvointialalle? Entä mitä annettavaa hyvinvointialalla voi olla muusikolle?
Esimerkkitapauksena monialaisesta yhteistyöstä käytän Musiikki elämään -hankkeessa toteutettua työpajakokonaisuutta, jossa ikäihmisille tarjottiin improlauluun pohjautuvaa osallistavaa musiikkitoimintaa. Olin itse mukana ohjaamassa toimintatuokioita.
Opinnäytetyöni on narratiivinen projektikuvaus. Se on monimuototyö, johon kuuluu keväällä 2013 toteutettu käytännön osuus ja kirjallinen osuus. Lähestyn aihetta ajankohtaisuuden kautta sekä henkilökohtaisella että yhteiskunnallisella tasolla.
Improlaulu soveltuu osallistavaksi menetelmäksi hyvin. Ryhmäläiset pääsevät osallistumaan kaikkeen toimintaan ja vaikuttamaan siihen suoraan. Ohjaajalle improlaulu on melko vaativaa ja samalla erittäin palkitsevaa. Muusikko-ohjaaja tarvitsee työkalupakkiinsa musiikkitaitojen lisäksi osaamista mm. ryhmäpedagogian, ilmaisun ja vuorovaikutustaidon alueilta. Lisäksi tarvitaan opastusta vanhusten kanssa toimimiseen.
Hyvinvointialalta voi avautua muusikolle työllistymismahdollisuuksia ja uutta perspektiiviä omaan työhön, mutta monialainen yhteistyö ja työnkuvien laajeneminen tuo mukanaan myös haasteita. Työssäni avaan Suomen tämänhetkistä tilannetta ja pohdin ratkaisuja keskeisimpiin rakenteellisiin ongelmiin.
Lopuksi kehittelen improlaulumenetelmää eteenpäin ja pohdin tulevaisuuttani työelämässä.
Esimerkkitapauksena monialaisesta yhteistyöstä käytän Musiikki elämään -hankkeessa toteutettua työpajakokonaisuutta, jossa ikäihmisille tarjottiin improlauluun pohjautuvaa osallistavaa musiikkitoimintaa. Olin itse mukana ohjaamassa toimintatuokioita.
Opinnäytetyöni on narratiivinen projektikuvaus. Se on monimuototyö, johon kuuluu keväällä 2013 toteutettu käytännön osuus ja kirjallinen osuus. Lähestyn aihetta ajankohtaisuuden kautta sekä henkilökohtaisella että yhteiskunnallisella tasolla.
Improlaulu soveltuu osallistavaksi menetelmäksi hyvin. Ryhmäläiset pääsevät osallistumaan kaikkeen toimintaan ja vaikuttamaan siihen suoraan. Ohjaajalle improlaulu on melko vaativaa ja samalla erittäin palkitsevaa. Muusikko-ohjaaja tarvitsee työkalupakkiinsa musiikkitaitojen lisäksi osaamista mm. ryhmäpedagogian, ilmaisun ja vuorovaikutustaidon alueilta. Lisäksi tarvitaan opastusta vanhusten kanssa toimimiseen.
Hyvinvointialalta voi avautua muusikolle työllistymismahdollisuuksia ja uutta perspektiiviä omaan työhön, mutta monialainen yhteistyö ja työnkuvien laajeneminen tuo mukanaan myös haasteita. Työssäni avaan Suomen tämänhetkistä tilannetta ja pohdin ratkaisuja keskeisimpiin rakenteellisiin ongelmiin.
Lopuksi kehittelen improlaulumenetelmää eteenpäin ja pohdin tulevaisuuttani työelämässä.