Tiimijohtaminen pikarahtiterminaalissa : Case: DHL Worldwide Express Finland
Pispala, Jaakko (2013)
Pispala, Jaakko
Laurea-ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013121221046
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013121221046
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena on tiimijohtaminen pikarahtiterminaalissa. Tutkielmassa on tarkoitus tarkastella henkilöstövuokrausyrityksen tiimin toiminnan ja sen johtamisen onnistumista case- yrityksessä. Tavoitteena on löytää sekä onnistumisia että kehityskohteita tiimin toiminnasta. Tiimin toimintaa tarkastellaan tiimijohtamisen näkökulmasta. Tutkielmasta saatuja tuloksia hyödynnetään jatkossa tutkitun tiimin toiminnan ja sen johtamisen kehittämisessä.
Opinnäytetyön teoriaosio käsittelee tiimijohtamisen teoriaa. Teoriaosiossa käydään läpi tiimin määritelmä, tiimin perustaminen ja yksilöt tiimin jäsenenä. Teoriaosuudessa käsitellään myös tiimijohtajan roolia, tiimin kehitysvaiheita sekä ongelmien ennaltaehkäisyä ja ratkaisemista tiimin sisällä. Taustatiedon tarkoitus on auttaa lukijaa ymmärtämään paremmin saatuja tuloksia sekä yhteenvetoja.
Opinnäytetyö on toteutettu kvalitatiivisella eli laadullisella tutkimusmenetelmällä. Teoriaosuuden tietolähteinä on käytetty akateemista kirjallisuutta sekä ajankohtaisia Internet lähteitä. Varsinaisessa tutkimusosiossa on haastateltu viittä eri vastaajaa. Kaikki heistä ovat parhaillaan tai ovat olleet sidoksissa tutkitun tiimin toimintaan. Jokainen haastattelu on toteutettu teemahaastatteluna. Haastatteluista saatuja tuloksia verrattiin teoriaosiossa esiin nostettuihin keskeisiin argumentteihin tiimijohtamisesta.
Tutkielmasta saaduista tuloksista on muodostettu johtopäätökset tiimijohtamisen onnistumisesta case- yrityksen pikarahtiterminaalissa. Tutkielman tulosten perusteella saatiin kattavaa tietoa siitä, mikä tiimin toiminnassa ja johtamisessa toimii hyvin. Vastaavasti saatiin myös paljon hyödyllistä tietoa siitä, miten tiimin toiminnan ja etenkin tiimijohtamisen kehittämisellä voidaan parantaa case- yritykselle tarjottavan palvelun laatua.
Opinnäytetyön teoriaosio käsittelee tiimijohtamisen teoriaa. Teoriaosiossa käydään läpi tiimin määritelmä, tiimin perustaminen ja yksilöt tiimin jäsenenä. Teoriaosuudessa käsitellään myös tiimijohtajan roolia, tiimin kehitysvaiheita sekä ongelmien ennaltaehkäisyä ja ratkaisemista tiimin sisällä. Taustatiedon tarkoitus on auttaa lukijaa ymmärtämään paremmin saatuja tuloksia sekä yhteenvetoja.
Opinnäytetyö on toteutettu kvalitatiivisella eli laadullisella tutkimusmenetelmällä. Teoriaosuuden tietolähteinä on käytetty akateemista kirjallisuutta sekä ajankohtaisia Internet lähteitä. Varsinaisessa tutkimusosiossa on haastateltu viittä eri vastaajaa. Kaikki heistä ovat parhaillaan tai ovat olleet sidoksissa tutkitun tiimin toimintaan. Jokainen haastattelu on toteutettu teemahaastatteluna. Haastatteluista saatuja tuloksia verrattiin teoriaosiossa esiin nostettuihin keskeisiin argumentteihin tiimijohtamisesta.
Tutkielmasta saaduista tuloksista on muodostettu johtopäätökset tiimijohtamisen onnistumisesta case- yrityksen pikarahtiterminaalissa. Tutkielman tulosten perusteella saatiin kattavaa tietoa siitä, mikä tiimin toiminnassa ja johtamisessa toimii hyvin. Vastaavasti saatiin myös paljon hyödyllistä tietoa siitä, miten tiimin toiminnan ja etenkin tiimijohtamisen kehittämisellä voidaan parantaa case- yritykselle tarjottavan palvelun laatua.