Langattomat perävaunun takavalot : Hinausautokäyttöön
Pekkanen, Timo (2013)
Pekkanen, Timo
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013121221033
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013121221033
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä suunnitellaan ja rakennetaan langattomat valot hinausautokäyttöön. Pimeällä kun
hinataan 2 autoa, niin toinen niistä nostetaan eturenkaista ilmaan. Tällöin hinausauton omat takavalot
peittyvät ja hinattavaan ajoneuvoon tarvitaan valot. Työssä kuvataan laitteen spesifikaatiot,
suunnittelutyökalut, materiaalihankinnat ja ohjelmiston suunnittelu. Tavoitteena oli tehdä valmis
laite, joka toimii sille asetettujen rajojen sisällä. Laite koostuu lähettimestä ja vastaanottimesta ja
vastaanottimeen liitetyistä LED-valoista. Laite toimii 12 V jännitteellä. Lähetin ja vastaanotin sisältävät
molemmat Atmelin prosessorin sekä Microchipin radiopiirin. Laite toimii 433MHz:n vapailla
taajuuksilla. Laite suunnitellaan KiCad-ohjelmistolla, jolla piirretään piirikaavio sekä suunnitellaan
piirilevy. Levystä tehdään Gerber-tiedostot ja levyt tilataan kiinalaisesta iTead-studio-nimisestä
verkkokaupasta. Osatilaukset tehdään Farnellilta. Valmiit levyt kalustetaan sekä sille suunnitellaan
ohjelmisto Atmel Studio-ohjelmistolla.
Laitteen kalustamis- ja ohjelmointivaiheessa ensimmäisessä protoversiossa huomataan muutamia
virheitä. Nämä virheet eivät kuitenkaan estä laitteen toimintakuntoon laittamista. Laite toimii ja
signaalin kantomatka on tällä hetkellä n. 15-20 metriä avoimessa maastossa. Laitteen sietokykyä
erilaisille häiriöille ei tässä työssä ole testattu.
Työssä esitetään korjauskohteet laitteen jatkokehitystä varten. Piirilevy pitää uusia seuraavaa versiota
varten. Laitteen sovelluskohteet ovat langattomat kytkinsovellukset niin ajoneuvokäytössä
kuin kodin elektroniikassakin. Laite on muokattavissa useille eri käyttöjännitteille ja taajuusalueille.
hinataan 2 autoa, niin toinen niistä nostetaan eturenkaista ilmaan. Tällöin hinausauton omat takavalot
peittyvät ja hinattavaan ajoneuvoon tarvitaan valot. Työssä kuvataan laitteen spesifikaatiot,
suunnittelutyökalut, materiaalihankinnat ja ohjelmiston suunnittelu. Tavoitteena oli tehdä valmis
laite, joka toimii sille asetettujen rajojen sisällä. Laite koostuu lähettimestä ja vastaanottimesta ja
vastaanottimeen liitetyistä LED-valoista. Laite toimii 12 V jännitteellä. Lähetin ja vastaanotin sisältävät
molemmat Atmelin prosessorin sekä Microchipin radiopiirin. Laite toimii 433MHz:n vapailla
taajuuksilla. Laite suunnitellaan KiCad-ohjelmistolla, jolla piirretään piirikaavio sekä suunnitellaan
piirilevy. Levystä tehdään Gerber-tiedostot ja levyt tilataan kiinalaisesta iTead-studio-nimisestä
verkkokaupasta. Osatilaukset tehdään Farnellilta. Valmiit levyt kalustetaan sekä sille suunnitellaan
ohjelmisto Atmel Studio-ohjelmistolla.
Laitteen kalustamis- ja ohjelmointivaiheessa ensimmäisessä protoversiossa huomataan muutamia
virheitä. Nämä virheet eivät kuitenkaan estä laitteen toimintakuntoon laittamista. Laite toimii ja
signaalin kantomatka on tällä hetkellä n. 15-20 metriä avoimessa maastossa. Laitteen sietokykyä
erilaisille häiriöille ei tässä työssä ole testattu.
Työssä esitetään korjauskohteet laitteen jatkokehitystä varten. Piirilevy pitää uusia seuraavaa versiota
varten. Laitteen sovelluskohteet ovat langattomat kytkinsovellukset niin ajoneuvokäytössä
kuin kodin elektroniikassakin. Laite on muokattavissa useille eri käyttöjännitteille ja taajuusalueille.