Tutkimus norjalaisista matkailijoista Oulussa kesällä 2013
Rönkkö, Essi; Hepolammi, Minna (2013)
Rönkkö, Essi
Hepolammi, Minna
Kajaanin ammattikorkeakoulu
2013
Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013121221028
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013121221028
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on tutkimus norjalaisista matkailijoista Oulussa kesällä 2013. Toimeksiantajana oli
BusinessOulu. Oulun kaupungin teettämien tilastojen mukaan norjalaismatkailijoiden määrässä on viime vuosina ollut laskua. Tavoitteena oli selvittää norjalaismatkailijoiden asiakasprofiili ja se, mitä mieltä he ovat Oulusta matkakohteena. Lisäksi tavoitteena oli selvittää Oulun vetovoimatekijöitä ja markkinointiin liittyviä asioita, joiden pohjalta Oulun matkailullista vetovoimaa voitaisiin kehittää ja parantaa.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsiteltiin matkustusmotivaatioon ja matkakohteen valintaan liittyviä tekijöitä, eli työntö- ja vetovoimatekijöitä ja attraktioita. Lisäksi käsiteltiin palveluiden ja matkakohteen markkinointia sekä matkailijatyyppejä.
Tutkimusmenetelmänä oli kvantitatiivinen kyselytutkimus, jossa oli muutama kvalitatiivinen kysymys. Norjankielinen kyselylomake valmistui toukokuussa 2013. Tutkimusaineisto kerättiin kesä-elokuun aikana ja täytettyjä kyselylomakkeita saatiin 193 kappaletta.
Tutkimus onnistui hyvin ja sille asetetut tavoitteet saavutettiin.
Tulosten perusteella suurin osa Ouluun matkustavista norjalaisista on kotoisin Pohjois-Norjasta ja on lomalla perheensä kanssa. Eniten majoitutaan Nallikari Lomakylä-Campingin alueella viisi yötä tai enemmän. Suurin osa norjalaisista matkailijoista on vieraillut Oulussa aiemmin ja saanut tietoa sukulaisilta tai ystäviltä ennen matkaa. Tärkein vetovoimatekijä on sää, joka oli myös parasta Oulussa Nallikarin rannan ohella. Kehitysideoiksi Nallikari Lomakylä-Campingin alueelle esitettiin puiden kaatoa ja teiden asfaltointia. Oulun alueelle toivottiin parempaa kielitaitoa, informaatiota sekä selkeämpiä opasteita ja kylttejä.
Todettiin, että markkinointia voitaisiin parantaa, koska tiedetään asiakasprofiili, Oulun vetovoimatekijät ja kilpailijat. Norjalaisten Oululle esittämät kehitysideat ovat toteutuskelpoisia ja toteutuessaan ne voisivat palvella myös muita kansainvälisiä matkailijoita.
BusinessOulu. Oulun kaupungin teettämien tilastojen mukaan norjalaismatkailijoiden määrässä on viime vuosina ollut laskua. Tavoitteena oli selvittää norjalaismatkailijoiden asiakasprofiili ja se, mitä mieltä he ovat Oulusta matkakohteena. Lisäksi tavoitteena oli selvittää Oulun vetovoimatekijöitä ja markkinointiin liittyviä asioita, joiden pohjalta Oulun matkailullista vetovoimaa voitaisiin kehittää ja parantaa.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsiteltiin matkustusmotivaatioon ja matkakohteen valintaan liittyviä tekijöitä, eli työntö- ja vetovoimatekijöitä ja attraktioita. Lisäksi käsiteltiin palveluiden ja matkakohteen markkinointia sekä matkailijatyyppejä.
Tutkimusmenetelmänä oli kvantitatiivinen kyselytutkimus, jossa oli muutama kvalitatiivinen kysymys. Norjankielinen kyselylomake valmistui toukokuussa 2013. Tutkimusaineisto kerättiin kesä-elokuun aikana ja täytettyjä kyselylomakkeita saatiin 193 kappaletta.
Tutkimus onnistui hyvin ja sille asetetut tavoitteet saavutettiin.
Tulosten perusteella suurin osa Ouluun matkustavista norjalaisista on kotoisin Pohjois-Norjasta ja on lomalla perheensä kanssa. Eniten majoitutaan Nallikari Lomakylä-Campingin alueella viisi yötä tai enemmän. Suurin osa norjalaisista matkailijoista on vieraillut Oulussa aiemmin ja saanut tietoa sukulaisilta tai ystäviltä ennen matkaa. Tärkein vetovoimatekijä on sää, joka oli myös parasta Oulussa Nallikarin rannan ohella. Kehitysideoiksi Nallikari Lomakylä-Campingin alueelle esitettiin puiden kaatoa ja teiden asfaltointia. Oulun alueelle toivottiin parempaa kielitaitoa, informaatiota sekä selkeämpiä opasteita ja kylttejä.
Todettiin, että markkinointia voitaisiin parantaa, koska tiedetään asiakasprofiili, Oulun vetovoimatekijät ja kilpailijat. Norjalaisten Oululle esittämät kehitysideat ovat toteutuskelpoisia ja toteutuessaan ne voisivat palvella myös muita kansainvälisiä matkailijoita.