Jälkihuollon asiakasraati : Espoon jälkihuoltonuoret kokemusasiantuntijoina
Kosomaa-Hovatta, Mia (2013)
Kosomaa-Hovatta, Mia
Laurea-ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013121220964
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013121220964
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on pilotointi kehittämishanke Espoon jälkihuoltoon. Espoon kaupungin jälkihuolto on keskitetty yksikkö, jossa työskentelee sosiaalityöntekijöitä, sosiaaliohjaajia ja etuuskäsittelijöitä. Jälkihuollon asiakkaina ovat 18–20 –vuotiaat nuoret, jotka ovat olleet huostaan otettuina tai sijoitettuna avohuollon tukitoimenpiteenä viimeisen viiden vuoden aikana vähintään puolen vuoden ajan. Lastensuojelulakiin perustuva jälkihuolto-oikeus päättyy nuoren täyttäessä 21 vuotta.
Jälkihuolto pyrkii saattamaan nuori itsenäiseen elämään opastamalla häntä käytännön asioissa ja ohjaamaan tarvittavien palvelujen piiriin. Jälkihuollon tarkoituksena on nuoren saattaminen elämään yhteiskunnan täysivaltaiseksi jäseneksi ehkäisemällä syrjäytymistä ja takaamalla hänen hyvinvointinsa.
Keväällä 2011 järjestin jälkihuollon sosiaaliohjaajan kanssa asiakasraadin jälkihuoltonuorille, jossa he saivat keskustella omista kokemuksistaan jälkihuollosta. Aiheet eli teemat olivat rajattu kullekin asiakasraadin kokoontumiskerralle. Teemat olivat nousseet jälkihuollon työryhmältä, koostuen jälkihuollon jokapäiväisestä työstä. Teemoina olivat asuminen; työ, työttömyys ja opiskelu; toimeentulotuki; sosiaalityö ja –ohjaus; virkistystoiminta, infotilaisuudet ja palveluohjaus; palaute ja asiakasraadin arviointi.
Tämä opinnäytetyö on tutkimuksellista kehittämistoimintaa, jonka tarkoituksena oli pilotoida asiakasraati toimintamalli osaksi jälkihuollon toimintaa. Opinnäytetyö rajoittuu yhden asiakasraadin toimintaan ja tuloksiin. Tässä opinnäytetyössä tuon esille asiakasraadin kokemukset jälkihuollosta käsiteltyjen teemojen osalta. Lisäksi nostan esiin asiakasraadin tuloksista nousseet tarpeet jälkihuollon työskentelyyn. Tässä opinnäytetyössä olen käyttänyt aineiston keruu menetelmänä puolistrukturoitua ryhmähaastattelua ja fokusryhmätyöskentelyä. Siitä saatua aineistoa olen analysoinut merkitysten tulkinnan ja teemoittelun menetelmillä.
Asiakasraatilaiset olivat sitoutuneita työskentelyyn ja innokkaita jakamaan kokemuksiaan ja mielipiteitään jälkihuollon toiminnasta. Asiakasraatilaiset toivat esiin ehdotuksia jälkihuollon toimintaan, jotka esittelen. Lisäksi asiakasraatilaisten keskustelusta sai tulkittua mitä he tarvitsevat jälkihuollon työskentelyltä. Asiakasraatilaiset pitivät asiakasraatia hyvänä kokemuksena ja toivoivat, että sitä jatkettaisiin, jotta jälkihuoltonuorten ääni tulisi kuuluviin.
Jälkihuolto pyrkii saattamaan nuori itsenäiseen elämään opastamalla häntä käytännön asioissa ja ohjaamaan tarvittavien palvelujen piiriin. Jälkihuollon tarkoituksena on nuoren saattaminen elämään yhteiskunnan täysivaltaiseksi jäseneksi ehkäisemällä syrjäytymistä ja takaamalla hänen hyvinvointinsa.
Keväällä 2011 järjestin jälkihuollon sosiaaliohjaajan kanssa asiakasraadin jälkihuoltonuorille, jossa he saivat keskustella omista kokemuksistaan jälkihuollosta. Aiheet eli teemat olivat rajattu kullekin asiakasraadin kokoontumiskerralle. Teemat olivat nousseet jälkihuollon työryhmältä, koostuen jälkihuollon jokapäiväisestä työstä. Teemoina olivat asuminen; työ, työttömyys ja opiskelu; toimeentulotuki; sosiaalityö ja –ohjaus; virkistystoiminta, infotilaisuudet ja palveluohjaus; palaute ja asiakasraadin arviointi.
Tämä opinnäytetyö on tutkimuksellista kehittämistoimintaa, jonka tarkoituksena oli pilotoida asiakasraati toimintamalli osaksi jälkihuollon toimintaa. Opinnäytetyö rajoittuu yhden asiakasraadin toimintaan ja tuloksiin. Tässä opinnäytetyössä tuon esille asiakasraadin kokemukset jälkihuollosta käsiteltyjen teemojen osalta. Lisäksi nostan esiin asiakasraadin tuloksista nousseet tarpeet jälkihuollon työskentelyyn. Tässä opinnäytetyössä olen käyttänyt aineiston keruu menetelmänä puolistrukturoitua ryhmähaastattelua ja fokusryhmätyöskentelyä. Siitä saatua aineistoa olen analysoinut merkitysten tulkinnan ja teemoittelun menetelmillä.
Asiakasraatilaiset olivat sitoutuneita työskentelyyn ja innokkaita jakamaan kokemuksiaan ja mielipiteitään jälkihuollon toiminnasta. Asiakasraatilaiset toivat esiin ehdotuksia jälkihuollon toimintaan, jotka esittelen. Lisäksi asiakasraatilaisten keskustelusta sai tulkittua mitä he tarvitsevat jälkihuollon työskentelyltä. Asiakasraatilaiset pitivät asiakasraatia hyvänä kokemuksena ja toivoivat, että sitä jatkettaisiin, jotta jälkihuoltonuorten ääni tulisi kuuluviin.