Elämyskohteen ideointi Muumimaailmaan : asiakas osana tuotekehitysprosessia
Virtala, Susanna (2013)
Virtala, Susanna
Lahden ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013121220955
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013121220955
Tiivistelmä
Asiakaslähtöinen tuotekehitys on matkailun alalla runsaasti käytetty menetelmä, jossa tuotettavasta hyödykkeestä pyritään tekemään ominaisuuksiltaan mahdollisimman hyvin kuluttajan toiveita vastaava. Toteutuakseen asiakaslähtöisyys vaati jonkin verran pohjatyötä, kuten tutkimusta ja havainnointia.
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tarkoitus on tehdä tuotekehitystä yhdessä Muumimaailman asiakkaiden kanssa. Päämääränä on asiakkaiden ideoiden ja ehdotusten pohjalta suunnitella teemapuistoon uusi vierailukohde ja samalla kerätä informaatioita Muumimaailman tulevaa kehitystyötä varten.
Työni tietoperustassa esittelen keskeisiä termejä: Muumeja, perhematkailua sekä teemapuisto-käsitettä. Käyttämäni tutkimusmenetelmät ovat havainnointi, operatiivisen johtajan teemahaastattelu sekä asiakkaiden ideoiden kerääminen niin kutsutun postikorttimenetelmän avulla. Toteutin suuren osan käytännön tutkimuksesta puistossa, jossa vietin päivän haastatellen, havainnoiden ja tutkimusmateriaalia keräten.
Tutkimustuloksista ilmenee, että asiakkaat kokevat mieluisimmiksi sellaiset kohteet, joissa pääsevät itse mukaan seikkailuun. Näiden tietojen ja tutkimustulosten pohjalta suunnittelin Tähtitorni-attraktion, jonka Muumimaailma voi toteuttaa puistossa. Lisäksi he voivat hyödyntää asiakkailta kerättyä tietoa muissa hankkeissaan.
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tarkoitus on tehdä tuotekehitystä yhdessä Muumimaailman asiakkaiden kanssa. Päämääränä on asiakkaiden ideoiden ja ehdotusten pohjalta suunnitella teemapuistoon uusi vierailukohde ja samalla kerätä informaatioita Muumimaailman tulevaa kehitystyötä varten.
Työni tietoperustassa esittelen keskeisiä termejä: Muumeja, perhematkailua sekä teemapuisto-käsitettä. Käyttämäni tutkimusmenetelmät ovat havainnointi, operatiivisen johtajan teemahaastattelu sekä asiakkaiden ideoiden kerääminen niin kutsutun postikorttimenetelmän avulla. Toteutin suuren osan käytännön tutkimuksesta puistossa, jossa vietin päivän haastatellen, havainnoiden ja tutkimusmateriaalia keräten.
Tutkimustuloksista ilmenee, että asiakkaat kokevat mieluisimmiksi sellaiset kohteet, joissa pääsevät itse mukaan seikkailuun. Näiden tietojen ja tutkimustulosten pohjalta suunnittelin Tähtitorni-attraktion, jonka Muumimaailma voi toteuttaa puistossa. Lisäksi he voivat hyödyntää asiakkailta kerättyä tietoa muissa hankkeissaan.