Yhteistyöoppaan kehittäminen Palmian ruokapalveluihin : Yhteistyöopas
Nurmio, Terttu (2013)
Nurmio, Terttu
Laurea-ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013121120936
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013121120936
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli tehdä yhteistyöopas Palmian tuottamien ruokapalveluiden järjestämisestä ja yhteistyöstä keittiön ja ryhmäkotien välillä henkilökunnan käyttöön. Oppaan avulla ryhmäkotien työntekijöille muodostuu selkeä käsitys omasta osuudestaan ruokapalveluiden käytännön toimenpiteiden järjestämiseksi. Keittiön henkilökunnalle yhteistyöopas antaa toiminnalliset kehykset. Opas helpottaa hoitajien tehtävää opiskelijoiden ohjaajina ja perehdyttäjinä keittiöyhteistyössä.
Opinnäytetyö rakentuu kahdesta osasta; varsinaisesta opinnäytetyöraportista sekä liitteenä olevasta yhteistyöoppaasta. Teoreettinen viitekehys käsittelee henkilöstöjohtamista ja ravit-semusta. Ravitsemuksen näkökulmana on ikääntyneiden ravitsemus ja ravitsemushoito. Prosessina avataan asukasruokailun periaatteita, ruokapalveluprosessia ja keittiön toiminnan organisointia suhteessa ryhmäkoteihin sekä kriittisiä pisteitä, joita keittiön ja ryhmäkotien välisessä yhteistyössä on toimipisteissä. Henkilöstöjohtamista käsitellään myös, koska oppaan avulla henkilöstöä voidaan johtaa visiota kohden.
Työn toiminnallinen osuus on yhteistyöopas. Oppaassa selvitetään perustiedot keittiöstä, ruokailun periaatteita ja eri osapuolten tehtäviä ja rooleja.
Asiantunteva ja laadukas ravitsemushoito tuottaa kustannussäästöjä. Se lisää terveenä tai ilman lisäsairautta vietettävien vuosien määrää, vähentää lääkityksen tai laitoshoidon tarvetta, tukee potilaan kykyä selviytyä kotioloissa ja parantaa elämänlaatua.
Päätöksenteossa tulee ottaa huomioon ravitsemushoidon merkitys tärkeänä osana kuntalaisten hyvinvointia ja olennaisena osana sairauksien hoitoa. Ravitsemusasiat tulisi kytkeä osaksi kunnan terveyden edistämisen strategiaa. Ravitsemushoidon toteutus edellyttää monen terveydenhuollon ammattiryhmän osallistumista hoitoon. Menettelytavoista sopiminen ja hoitoketjujen ja linjojen määrittely parantavat työn laatua, lisäävät mielekkyyttä, tukevat henkilöstön jaksamista ja luovat edellytykset hoidon sujuvuudelle. Palvelun tilaajan on kyettävä asettamaan omat ehtonsa palvelun tarjoajalle selkeinä, sekä laadun että toimitusvarmuuden suhteen. Jotta tämä prosessi onnistuisi, on molempien, tilaajan ja tuottajan, kyettävä yhteisymmärryksessä mieltämään kyseisen ostopalvelun sisältö sekä yksittäisinä toimintoina että kokonaisuutena.
Opinnäytetyö rakentuu kahdesta osasta; varsinaisesta opinnäytetyöraportista sekä liitteenä olevasta yhteistyöoppaasta. Teoreettinen viitekehys käsittelee henkilöstöjohtamista ja ravit-semusta. Ravitsemuksen näkökulmana on ikääntyneiden ravitsemus ja ravitsemushoito. Prosessina avataan asukasruokailun periaatteita, ruokapalveluprosessia ja keittiön toiminnan organisointia suhteessa ryhmäkoteihin sekä kriittisiä pisteitä, joita keittiön ja ryhmäkotien välisessä yhteistyössä on toimipisteissä. Henkilöstöjohtamista käsitellään myös, koska oppaan avulla henkilöstöä voidaan johtaa visiota kohden.
Työn toiminnallinen osuus on yhteistyöopas. Oppaassa selvitetään perustiedot keittiöstä, ruokailun periaatteita ja eri osapuolten tehtäviä ja rooleja.
Asiantunteva ja laadukas ravitsemushoito tuottaa kustannussäästöjä. Se lisää terveenä tai ilman lisäsairautta vietettävien vuosien määrää, vähentää lääkityksen tai laitoshoidon tarvetta, tukee potilaan kykyä selviytyä kotioloissa ja parantaa elämänlaatua.
Päätöksenteossa tulee ottaa huomioon ravitsemushoidon merkitys tärkeänä osana kuntalaisten hyvinvointia ja olennaisena osana sairauksien hoitoa. Ravitsemusasiat tulisi kytkeä osaksi kunnan terveyden edistämisen strategiaa. Ravitsemushoidon toteutus edellyttää monen terveydenhuollon ammattiryhmän osallistumista hoitoon. Menettelytavoista sopiminen ja hoitoketjujen ja linjojen määrittely parantavat työn laatua, lisäävät mielekkyyttä, tukevat henkilöstön jaksamista ja luovat edellytykset hoidon sujuvuudelle. Palvelun tilaajan on kyettävä asettamaan omat ehtonsa palvelun tarjoajalle selkeinä, sekä laadun että toimitusvarmuuden suhteen. Jotta tämä prosessi onnistuisi, on molempien, tilaajan ja tuottajan, kyettävä yhteisymmärryksessä mieltämään kyseisen ostopalvelun sisältö sekä yksittäisinä toimintoina että kokonaisuutena.