Kapalosta keskipisteeksi - varhaisen vuorovaikutuksen tukeminen perheissä, joissa vanhemmilla on laaja-alaista oppimisvaikeutta
Palonen, Satu; Kiviaho, Heidi (2013)
Palonen, Satu
Kiviaho, Heidi
Laurea-ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013121120910
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013121120910
Tiivistelmä
Laaja-alainen oppimisvaikeus ilmenee oppimisvaikeuksina monessa asiassa. Tutkimusten mukaan Suomessa asuu kymmeniä tuhansia ihmisiä, joilla on laaja-alaisia oppimisvaikeuksia. Tutkimukset kertovat, että suurin osa heistä elää ilman diagnoosia. Vanhemman, jolla on laaja-alaista oppimisvaikeutta, voi olla vaikea ymmärtää vauvan viestejä. Opinnäytetyössämme käsittelemme myös sitä, miten vanhempia, joilla on laaja-alaisia oppimisvaikeuksia, voidaan tukea vanhemmuuteen kasvussa. Tämän vuoksi olemme käsitelleet vanhemmuuden vahvistamista ja voimaantumista.
Varhainen vuorovaikutus tarkoittaa sitä, että vanhempi on vauvan kanssa, juttelee tälle ja pitää tätä riittävän paljon sylissä. Vanhempi eleillään, ilmeillään ja kosketuksella kertoo vauvalle, että tämä on tärkeä ja rakastettu. Varhainen vuorovaikutus on tärkeää erityisesti vauvan ensimmäisen elinvuoden ajan. Se vaikuttaa monella tavalla vauvan fyysiseen ja henkiseen kasvuun ja kehitykseen.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kerätä tutkittua tietoa vauvaperheistä, joissa vanhemmilla on laaja-alaista oppimisvaikeutta sekä siitä, millaista tukea nämä perheet tarvitsevat vauvan hoidossa ja varhaisessa vuorovaikutuksessa. Työssä tutkittiin myös sitä, miten varhainen vuorovaikutus vaikuttaa 0-3 kuukauden ikäisen vauvan kasvuun ja kehitykseen. Työ tehtiin käyttäen soveltaen kuvailevaa ja integroivaa kirjallisuuskatsausta yhteistyössä Tikkurilan Laurea-ammattikorkeakoulun ja Ensi- ja turvakotienliitto ry:n kanssa.
Tutkimusten tulosten mukaan noin puolet laaja-alaisista oppimisvaikeuksista kärsivien vanhempien lapsista on huostaanotettu, sillä nykyiset tukitoimet eivät ole riittäneet näille perheille. Tämän vuoksi koimme, että aiheemme on tärkeä. Opinnäytetyön tavoitteena on kehittää näille perheille entistä parempia tukitoimia, jotta huostaanottojen määrä vähenisi ja vauvat ja vanhemmat voisivat entistä paremmin.
Opinnäytetyön yhtenä johtopäätöksenä esiin nousi se, miten nämä vanhemmat tarvitsevat selkeää ja rauhallista opastusta vauvanhoitoon. Heillä tulisi olla arjessa apuna työntekijä, joka opastaa heitä vauvan hoidossa. Työtekijän tulee käyttää selkeitä sanoja, puhua rauhallisesti ja myös kuvakorttien käyttö selkeyttää asian kertomista näille perheille.
Varhainen vuorovaikutus tarkoittaa sitä, että vanhempi on vauvan kanssa, juttelee tälle ja pitää tätä riittävän paljon sylissä. Vanhempi eleillään, ilmeillään ja kosketuksella kertoo vauvalle, että tämä on tärkeä ja rakastettu. Varhainen vuorovaikutus on tärkeää erityisesti vauvan ensimmäisen elinvuoden ajan. Se vaikuttaa monella tavalla vauvan fyysiseen ja henkiseen kasvuun ja kehitykseen.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kerätä tutkittua tietoa vauvaperheistä, joissa vanhemmilla on laaja-alaista oppimisvaikeutta sekä siitä, millaista tukea nämä perheet tarvitsevat vauvan hoidossa ja varhaisessa vuorovaikutuksessa. Työssä tutkittiin myös sitä, miten varhainen vuorovaikutus vaikuttaa 0-3 kuukauden ikäisen vauvan kasvuun ja kehitykseen. Työ tehtiin käyttäen soveltaen kuvailevaa ja integroivaa kirjallisuuskatsausta yhteistyössä Tikkurilan Laurea-ammattikorkeakoulun ja Ensi- ja turvakotienliitto ry:n kanssa.
Tutkimusten tulosten mukaan noin puolet laaja-alaisista oppimisvaikeuksista kärsivien vanhempien lapsista on huostaanotettu, sillä nykyiset tukitoimet eivät ole riittäneet näille perheille. Tämän vuoksi koimme, että aiheemme on tärkeä. Opinnäytetyön tavoitteena on kehittää näille perheille entistä parempia tukitoimia, jotta huostaanottojen määrä vähenisi ja vauvat ja vanhemmat voisivat entistä paremmin.
Opinnäytetyön yhtenä johtopäätöksenä esiin nousi se, miten nämä vanhemmat tarvitsevat selkeää ja rauhallista opastusta vauvanhoitoon. Heillä tulisi olla arjessa apuna työntekijä, joka opastaa heitä vauvan hoidossa. Työtekijän tulee käyttää selkeitä sanoja, puhua rauhallisesti ja myös kuvakorttien käyttö selkeyttää asian kertomista näille perheille.