Terveydenhoitotyön koulutus tarkasteltuna vuosien 1924-1925, 1987 ja 2012 opetussuunnitelmien kautta
Nalbantoglu, Riikka (2013)
Nalbantoglu, Riikka
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013121120890
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013121120890
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni tarkoituksena on vastata kysymykseen, miten terveydenhoitajan työ, rooli ja koulutus ovat muuttuneet sinä aikana kun terveydenhoitajien koulutusta on Suomessa järjestetty. Tutkin muutosta erityisesti kolmen ajanjakson, 1924–1925, 1987, ja 2012 ajalta. Valitsin juuri näiden vuosien opetussuunnitelmat, koska halusin tietää, minkälaista terveydenhoitotyön koulutus oli aivan alussa vuonna 1924–1925 ja toisaalta minkälaista se on nykyään. Aloitin työni vuonna 2012 ja valitsin myös työhöni saman vuoden opetussuunnitelman. Vuoden 1987 opetussuunnitelman löysin sisältöineen hoitotyön museosta. Pidin perusteltuna sisällyttää työhöni ainakin yhden opetussuunnitelman alkuvaiheen ja nykyajan väliltä.
Käytän työssäni Helsingin Metropolia ammattikorkeakoulun Hoitotyön museosta löytyneitä opetussuunnitelmia. Työ tuottaa tietoa terveydenhoitajien työn ja roolin muutoksesta: mitkä asiat terveydenhoitotyössä ja sen koulutuksessa ovat pysyviä, ja toisaalta, miten muutokset työssä, opiskelussa ja terveydenhoitajan roolissa vaikuttavat toisiinsa.
Aineiston analysoin sisällön analyysin keinoin. Luokittelen vuosien 1924–1925, 1987 ja 2012 opetussuunnitelmista löytyneet kurssit tuntimäärineen yhteisten otsikkojen alle ja etsin luokittelun avulla muutoksia ja pysyväisyyksiä terveydenhoitajatyönkoulutuksessa.
Työn perusteella terveydenhoitotyön opetuksen ydinaineksen jo vuodesta 1924 näyttää muodostavan terveyden edistämisen opetus, keskittyen toisaalta ihmisen elämänkaaren eri vaiheisiin – lapsuuteen, vanhemmuuteen, työikään, ja vanhuuteen – toisaalta kolmeen alueeseen jotka vaikuttavat ihmisen terveyteen: mieleen, kehoon ja yhteiskuntaan.
Terveydenhoitotyö ja terveydenhoitajan rooli näyttää muuttuneen historiallisen ajankohdan mukana. Ydin, terveyden edistäminen, edellä mainittuihin osa-alueisiin jakautuen, kuitenkin pysyy samana yli ajan.
Käytän työssäni Helsingin Metropolia ammattikorkeakoulun Hoitotyön museosta löytyneitä opetussuunnitelmia. Työ tuottaa tietoa terveydenhoitajien työn ja roolin muutoksesta: mitkä asiat terveydenhoitotyössä ja sen koulutuksessa ovat pysyviä, ja toisaalta, miten muutokset työssä, opiskelussa ja terveydenhoitajan roolissa vaikuttavat toisiinsa.
Aineiston analysoin sisällön analyysin keinoin. Luokittelen vuosien 1924–1925, 1987 ja 2012 opetussuunnitelmista löytyneet kurssit tuntimäärineen yhteisten otsikkojen alle ja etsin luokittelun avulla muutoksia ja pysyväisyyksiä terveydenhoitajatyönkoulutuksessa.
Työn perusteella terveydenhoitotyön opetuksen ydinaineksen jo vuodesta 1924 näyttää muodostavan terveyden edistämisen opetus, keskittyen toisaalta ihmisen elämänkaaren eri vaiheisiin – lapsuuteen, vanhemmuuteen, työikään, ja vanhuuteen – toisaalta kolmeen alueeseen jotka vaikuttavat ihmisen terveyteen: mieleen, kehoon ja yhteiskuntaan.
Terveydenhoitotyö ja terveydenhoitajan rooli näyttää muuttuneen historiallisen ajankohdan mukana. Ydin, terveyden edistäminen, edellä mainittuihin osa-alueisiin jakautuen, kuitenkin pysyy samana yli ajan.