3D-sound programming with Microsoft DirectX : Surround sound in practice
Niskanen, Ville (2013)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013121120886
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013121120886
Tiivistelmä
Tehty opinnäytetyö käsittää tietokoneohjelman, joka soittaa 3D-ääniefektejä. Ohjelma on toteutettu pääohjelman ja erillisten 3D-ääniefekti plug-in-tiedostojen muodossa. Kuvaus ohjelmasta löytyy tästä opinnäytetyön tutkielma/raportti -osuudesta. Opinnäytetyö on itsenäinen tutkimus- ja ohjelmointiprojekti, eikä sillä ole yhteyttä työelämään.
Kuten edellä olevasta voi käydä ilmi, opinnäytetyön tavoitteena on ollut ohjelmoida 3D-ääniefektejä soittava ohjelma sekä luoda 3D-ääniefektejä tuottavia matemaattisia alkoritmejä.
Tietoperustan opinnäytetyötyölle on luonut tosiasia, että Microsoft DirectX -ohjelmointiympäristö, kuten yleensäkin kaikki Microsoftin ohjelmointikomponentit, on hyvin dokumentoitu sekä www-ympäristöstä löytyvä digitaalista signaalin käsittelyä käsittelevä materiaali. Varsinainen ohjelmointiosaaminen perustuu ammattikouluopintoihin kuuluviin ohjelmointikursseihin, mukaan lukien DirectX-ohjelmointi kurssi, sekä itsenäiseen ohjelmointiopiskeluun.
Varsinainen opinnäytetyöhön lukeutuva ohjelmointityö on hoidettu Windows-alustalla käyttäen Microsoft Visual Studio -ohjelmointiympäristöä, DirectX SDK -ohjelmointikomponentteja ja Visual Basic.NET -ohjelmointikieltä.
Tehdyn tutkimus- ja ohjelmointityön perusteella voi todeta, että Microsoft DirectX sekä DiredX DirectSound -ohjelmointi sopii erinomaisesti 3D-äänen ja 3D-ääniefektien ohjelmointiin. The thesis work done consists of computer application that plays various 3D-sound effects. The application has been realized with the main application and the actual sound effects have been implemented in the form of extraneous plug-in files. Rough implementation of the produced program structure has been described in this thesis document essay part. As the subject of the thesis has been an individual research project there have been no work life relations.
The objectives of the thesis have been quite simple targeting, as can be presumed based on foregoing, in programming application that plays various 3D-sound effects, and furthermore creating mathematical algorithms to implement 3D-sound effects.
The knowledge basis, based on the fact that Microsoft DirectX-programming environment, as well as likely all Microsoft-programming components, is well-documented, and on the actual Microsoft DirectX-programming documentation found from the www, and furthermore on the material found from the web covering the subject of digital signal processing. The actual programming skills basis has been attained by studying several programming courses including UOAS-course DirectX-programming and by individual studying of programming.
Actual programming work of the Thesis done have been done in Windows-platform using Microsoft Visual Studio-programming environment, DirectX SDK programming components and programming with Visual Basic.NET-programming language.
As a conclusion, completed research and programming project has shown that Microsoft DirectX and DirectX DirectSound programming suits excellently fine for 3D-sound and 3D-sound effects programming.
Kuten edellä olevasta voi käydä ilmi, opinnäytetyön tavoitteena on ollut ohjelmoida 3D-ääniefektejä soittava ohjelma sekä luoda 3D-ääniefektejä tuottavia matemaattisia alkoritmejä.
Tietoperustan opinnäytetyötyölle on luonut tosiasia, että Microsoft DirectX -ohjelmointiympäristö, kuten yleensäkin kaikki Microsoftin ohjelmointikomponentit, on hyvin dokumentoitu sekä www-ympäristöstä löytyvä digitaalista signaalin käsittelyä käsittelevä materiaali. Varsinainen ohjelmointiosaaminen perustuu ammattikouluopintoihin kuuluviin ohjelmointikursseihin, mukaan lukien DirectX-ohjelmointi kurssi, sekä itsenäiseen ohjelmointiopiskeluun.
Varsinainen opinnäytetyöhön lukeutuva ohjelmointityö on hoidettu Windows-alustalla käyttäen Microsoft Visual Studio -ohjelmointiympäristöä, DirectX SDK -ohjelmointikomponentteja ja Visual Basic.NET -ohjelmointikieltä.
Tehdyn tutkimus- ja ohjelmointityön perusteella voi todeta, että Microsoft DirectX sekä DiredX DirectSound -ohjelmointi sopii erinomaisesti 3D-äänen ja 3D-ääniefektien ohjelmointiin.
The objectives of the thesis have been quite simple targeting, as can be presumed based on foregoing, in programming application that plays various 3D-sound effects, and furthermore creating mathematical algorithms to implement 3D-sound effects.
The knowledge basis, based on the fact that Microsoft DirectX-programming environment, as well as likely all Microsoft-programming components, is well-documented, and on the actual Microsoft DirectX-programming documentation found from the www, and furthermore on the material found from the web covering the subject of digital signal processing. The actual programming skills basis has been attained by studying several programming courses including UOAS-course DirectX-programming and by individual studying of programming.
Actual programming work of the Thesis done have been done in Windows-platform using Microsoft Visual Studio-programming environment, DirectX SDK programming components and programming with Visual Basic.NET-programming language.
As a conclusion, completed research and programming project has shown that Microsoft DirectX and DirectX DirectSound programming suits excellently fine for 3D-sound and 3D-sound effects programming.