Kilometerersättningar - en del av den gråa ekonomin?
Holmström, Karin (2013)
Holmström, Karin
Arcada - Nylands svenska yrkeshögskola
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013121120872
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013121120872
Tiivistelmä
Kilometerersättningar för arbetsresor är något som utnyttjas av många. Missbruk kan förekomma, en del av lönen kan betalas som kilometerersättning för att undvika skatter och avgifter. En annan del av problemet är att många använder egen bil till arbetsresor trots att det inte är nödvändigt utan de bra skulle kunna utnyttja kollektivtrafiken. För regeringen är problemet det att de vill minska på kostnaderna. Arbetet tar upp två förslag till förändring, sänkta kilometerersättningar och beskattningsbara kilometerersättningar. Centralt för arbetet är att exemplifiera hur förändringarna skulle påverka arbetsgivare, arbetstagare och staten i jämförelse med nuvarande kilometerersättningar. Denna studie kommer att utföras som en utredning av konsekvenserna för de två olika alternativen till förändring av kilometerersättningarna med hjälp av exempel. Materialet är i huvudsak hämtat från Skatteförvaltningen. I dagens läge kan man se att det är dags för en förändring av kilometerersättningen. Det finns ändå inte ett alternativ som entydigt är bäst för alla parter. Kilometer allowance is something that is used by many. Abuse can occur, a part of the salary is paid as kilometer allowances to avoid taxes. Another part of the problem is that many people use their own car for business travel although it is not necessary, they could use public transportation instead. The problem for the government is that they want to reduce costs. The thesis makes two proposals for change, reduced kilometer allowances and taxable kilometer allowances. Central to the thesis is to exemplify how the changes would affect employers, employees and the state in comparison to the current kilometer allowances. This study will be carried out as an investigation of the impact of the two options to change kilometer allowances. The material is mainly taken from the Tax Administration. Today one can see that it is time for a change. Although there is not an option that clearly is best for all parties.