Pelaajatekoälyn suunnittelu ja toteutus shoot 'em up - peliin
Ruupunen, Matti (2013)
Ruupunen, Matti
Kajaanin ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013121120862
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013121120862
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on pelaajatekoälyn suunnittelu ja toteutus shoot 'em up - peliin. Pelitekoäly on ollut oleellisena osana pelattavuutta pelien alkuajoista lähtien. Pelitekoälyn toteuttamiseen on lukuisia eri tapoja. Tästä syystä tämä opinnäytetyö pyrkii selvittämään mitä kaikkea pelitekoälyn suunnittelu ja toteutus vaatii pelinkehittäjältä.
Teoriaosuuteen tutkittujen tietojen tarkoituksena on luoda pohja käytännöntyön toteutukselle. Samalla näiden tietojen avulla voidaan perustella lopullisten toteutusratkaisujen valintaa. Teoriaosuudessa käydään läpi peliteko-älyn tarkoitusta ja mitä tekoälyn suunnittelemisessa pitää ottaa huomioon. Tämän lisäksi on tutkittu useita eri tekniikoita pelitekoälyn ja tähän liittyvien ominaisuuksien toteuttamiseksi. Näihin toteutustekniikoihin kuuluvat esimerkiksi tekoälyarkkitehtuureja, reitinhakutapoja ja ohjelmointitekniikoita.
Käytännönosuuteen liittyy tekoälyn toteutuksen lisäksi myös tekoälyyn liittyvän peliprojektin toteutus. Tähän opinnäytetyöhön liittyen ei ole aikaisempaa peliprojektia, joten ennen tekoälyn toteutusta piti toteuttaa varsinai-nen pelikin. Käytännönosuudessa esitellään aluksi tämä peliprojekti ja toteutetun tekoälyn suunnitelma. Näiden jälkeen kuvaillaan projektin toteutusprosessi kokonaisuudessaan vaihe vaiheelta.
Opinnäytetyön lopuksi on analyysi tästä opinnäyetyöprojektista. Loppujen lopuksi aikaiseksi saatiin toimiva tekoäly, joka toimii suunnitelman mukaisesti. Tarkoittaen sitä, että tekoälyn toteutukseen hyödynnettiin teoriataustaan tutkittuja tietoja. Tämän lisäksi lopullinen tekoäly tarjoaa haastavan vastuksen, mutta tämän voittaminen ei ole mahdotonta, eikä myöskään liian helppoa. Tekoälyn toteutukseen käytetyt toteutustekniikat ovat perusteltuja ja asianmukaisia projektin tarpeisiin nähden.
Teoriaosuuteen tutkittujen tietojen tarkoituksena on luoda pohja käytännöntyön toteutukselle. Samalla näiden tietojen avulla voidaan perustella lopullisten toteutusratkaisujen valintaa. Teoriaosuudessa käydään läpi peliteko-älyn tarkoitusta ja mitä tekoälyn suunnittelemisessa pitää ottaa huomioon. Tämän lisäksi on tutkittu useita eri tekniikoita pelitekoälyn ja tähän liittyvien ominaisuuksien toteuttamiseksi. Näihin toteutustekniikoihin kuuluvat esimerkiksi tekoälyarkkitehtuureja, reitinhakutapoja ja ohjelmointitekniikoita.
Käytännönosuuteen liittyy tekoälyn toteutuksen lisäksi myös tekoälyyn liittyvän peliprojektin toteutus. Tähän opinnäytetyöhön liittyen ei ole aikaisempaa peliprojektia, joten ennen tekoälyn toteutusta piti toteuttaa varsinai-nen pelikin. Käytännönosuudessa esitellään aluksi tämä peliprojekti ja toteutetun tekoälyn suunnitelma. Näiden jälkeen kuvaillaan projektin toteutusprosessi kokonaisuudessaan vaihe vaiheelta.
Opinnäytetyön lopuksi on analyysi tästä opinnäyetyöprojektista. Loppujen lopuksi aikaiseksi saatiin toimiva tekoäly, joka toimii suunnitelman mukaisesti. Tarkoittaen sitä, että tekoälyn toteutukseen hyödynnettiin teoriataustaan tutkittuja tietoja. Tämän lisäksi lopullinen tekoäly tarjoaa haastavan vastuksen, mutta tämän voittaminen ei ole mahdotonta, eikä myöskään liian helppoa. Tekoälyn toteutukseen käytetyt toteutustekniikat ovat perusteltuja ja asianmukaisia projektin tarpeisiin nähden.