The Impact of Corporate Social Responsibility Initiatives and Customer Centric Initiatives on Customers
Gurung, Roshan (2013)
Gurung, Roshan
Vaasan ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013121120836
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013121120836
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, arvostavatko asiakkaat enemmän asiakaskeskeisiä kuin yhteiskuntavastuullisia aloitteita. Lisäksi tutkittiin yhteiskuntavastuullisten ja asiakaskeskeisten aloitteiden vaikutusta asiakkaisiin sekä asiakastyytyväisyyttä. Teoria käsittelee yhteiskuntavastuuta, mutta myös osakeomistaja- ja asiakastyytyväisyyttä esitellään teoriaosuuden alussa. Empiiristä osiota varten tietoa kerättiin lähettämällä kysely Vaasan ammattikorkeakoulun opiskelijoille. Tieto kerättiin lumipallomenetelmällä ja esittelytekstissä ilmoitettiin, että vain Nordea pankin asiakkaiden tulisi vastata kyselyyn. Vastauksia kyselyyn saatiin kaiken kaikkiaan 41, ja vastaukset analysoitiin käyttämällä Exceliä. Tutkimuksen tulokset viittaavat siihen, että asiakkaat arvostavat enemmän asiakaskeskeisiä aloitteita, jotka hyödyttävät heitä, kuin yhteiskuntavastuullisia aloitteita, jotka hyödyttävät osakkeenomistajia. Lisäksi tutkimus osoitti, että asiakaskeskeisillä aloitteilla ja asiakastyytyväisyydellä on merkittävä suhde. Kaiken kaikkiaan, pankin tulisi olla asiakaskeskeisempi, jotta se saisi uusia asiakkaita ja samalla säilyttäisi jo olemassa olevat asiakkaat. Tämän seurauksena nettotuotto voisi kasvaa ja tärkeyttä voidaan antaa muille osakeomistajaryhmille