Case Tigo : tarinan viemää
Kohonen, Sini; Kuittinen, Noora (2013)
Kohonen, Sini
Kuittinen, Noora
Turun ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013121120803
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013121120803
Tiivistelmä
Kaikki sai alkunsa keväällä 2013 projektista, jonka saimme käsiimme ahkeran etsinnän tuloksena. Aluksi projektisuunnitelmana oli toteuttaa markkinointikeinoja uudelle vaatealan yritykselle, joka rohkeasti avaa ovensa keskustan sykkeeseen. Projektinimike vaihtui markkinointisuunnitelmaksi, ja huomasimme aihealueen paisuneen suureksi yhteen projektiin.
Saimme myöntävän vastauksen opinnäytetyön tekemiselle, ja tarkka aihealue löytyi Talouslehden julkaiseman lehtihaastattelun perusteella, joka toi yritykseen enemmän asiakkaita kuin tavalliset lehtimainokset. Narratiivinen eli tarinamuotoinen markkinointi kiehtoi sekä meitä että yrittäjää, joten se muodostui aiheeksemme.
Tavoitteenamme on löytää Tigo Clothingille uusia keinoja ja väyliä tarinamuotoisen markkinoinnin toteuttamiseen, sillä vaikka lehtijuttu toimi loistavasti, samanlaisena sitä ei voi toteuttaa. Opinnäytetyössä kerromme ensin tarinan historiaa ja mitä on narratiivinen tietäminen. Käymme läpi yrityksen, yrittäjän ja nimen tarinan, ja lopuksi on tarinan eteenpäinviemiseen kerrontatyökaluja. Kehitimme oman OLiPA KERRAN –työkalun, joka esitellään kokonaisuudessaan kerrontatyökaluissa, ja jota on myös hyödynnetty tämän työn rakentamisessa.
Saimme myöntävän vastauksen opinnäytetyön tekemiselle, ja tarkka aihealue löytyi Talouslehden julkaiseman lehtihaastattelun perusteella, joka toi yritykseen enemmän asiakkaita kuin tavalliset lehtimainokset. Narratiivinen eli tarinamuotoinen markkinointi kiehtoi sekä meitä että yrittäjää, joten se muodostui aiheeksemme.
Tavoitteenamme on löytää Tigo Clothingille uusia keinoja ja väyliä tarinamuotoisen markkinoinnin toteuttamiseen, sillä vaikka lehtijuttu toimi loistavasti, samanlaisena sitä ei voi toteuttaa. Opinnäytetyössä kerromme ensin tarinan historiaa ja mitä on narratiivinen tietäminen. Käymme läpi yrityksen, yrittäjän ja nimen tarinan, ja lopuksi on tarinan eteenpäinviemiseen kerrontatyökaluja. Kehitimme oman OLiPA KERRAN –työkalun, joka esitellään kokonaisuudessaan kerrontatyökaluissa, ja jota on myös hyödynnetty tämän työn rakentamisessa.