Lasten kokemuksia TAKUULLA!-hankkeen Tuuliviirin päiväkodin pilotista
Olli, Mirjami; Kuikka, Jenniina (2013)
Olli, Mirjami
Kuikka, Jenniina
Savonia-ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013121020766
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013121020766
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä selvitettiin lasten kokemuksia TAKUULLA!-hankkeen Tuuliviirin päiväkodin pilotista eli musiikkikerhosta. Lisäksi tutkittiin, kuinka sitoutuneita lapset ovat musiikkikerhon toimintaan. Työn toimeksiantajana toimi Kuopion kaupunki ja Kuopion konservatorio. Toimeksiantajan edustajana toimi TAKUULLA!-hankkeen projektipäällikkö Eeva Mäkinen.
Opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa toimeksiantajalle musiikkikerhoon osallistuvien lasten kokemuksiin perustuvaa tietoa siitä, kuinka musiikkikerho oli toiminut. Opinnäytetyössä oli tarkoitus tuoda ilmi, mitkä asiat lapset kokivat hyviksi musiikkikerhossa ja missä asioissa olisi kehitettävää. Työllä haluttiin tuoda myös lasten ääni kuuluviin ja toteuttaa sen kautta lapsilähtöistä varhaiskasvatusta.
Opinnäytetyö toteutettiin kvalitatiivisena eli laadullisena tutkimuksena. Aineisto kerättiin LIS-YC -lapsihavainnoinnilla ja puolistrukturoidulla teemahaastattelulla. Tutkimusta varten musiikkikerhotunneilla havainnoitiin kahdeksaa lasta, jotka olivat iältään 4–7-vuotiaita. Havainnointien jälkeen samat lapset haastateltiin. Haastatteluista saadulle aineistolle tehtiin teorialähtöinen sisällönanalyysi.
Tutkimustulosten perusteella lapset olivat hyvin sitoutuneita musiikkikerhon toimintaan. Musiikkikerhon toiminta koettiin hyväksi. Tärkeimpinä asioina pidettiin soittamista, liikuntaa ja kavereita. Lasten kokemuksista nousi selkeästi esiin kaksi kehittämistarvetta, joita olivat liikunnan määrä ja yksilöllisyyden huomiointi. Liikuntaa olisi voinut olla enemmän sekä lasten yksilöllisyyttä olisi voinut huomioida vielä enemmän musiikkikerhon toiminnassa.
Opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa toimeksiantajalle musiikkikerhoon osallistuvien lasten kokemuksiin perustuvaa tietoa siitä, kuinka musiikkikerho oli toiminut. Opinnäytetyössä oli tarkoitus tuoda ilmi, mitkä asiat lapset kokivat hyviksi musiikkikerhossa ja missä asioissa olisi kehitettävää. Työllä haluttiin tuoda myös lasten ääni kuuluviin ja toteuttaa sen kautta lapsilähtöistä varhaiskasvatusta.
Opinnäytetyö toteutettiin kvalitatiivisena eli laadullisena tutkimuksena. Aineisto kerättiin LIS-YC -lapsihavainnoinnilla ja puolistrukturoidulla teemahaastattelulla. Tutkimusta varten musiikkikerhotunneilla havainnoitiin kahdeksaa lasta, jotka olivat iältään 4–7-vuotiaita. Havainnointien jälkeen samat lapset haastateltiin. Haastatteluista saadulle aineistolle tehtiin teorialähtöinen sisällönanalyysi.
Tutkimustulosten perusteella lapset olivat hyvin sitoutuneita musiikkikerhon toimintaan. Musiikkikerhon toiminta koettiin hyväksi. Tärkeimpinä asioina pidettiin soittamista, liikuntaa ja kavereita. Lasten kokemuksista nousi selkeästi esiin kaksi kehittämistarvetta, joita olivat liikunnan määrä ja yksilöllisyyden huomiointi. Liikuntaa olisi voinut olla enemmän sekä lasten yksilöllisyyttä olisi voinut huomioida vielä enemmän musiikkikerhon toiminnassa.