Pienten levykauppojen tulevaisuus musiikin myynnin murroksessa
Korpela, Kim (2013)
Korpela, Kim
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013121020751
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013121020751
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli ensisijaisesti tutkia pienten levykauppojen tulevaisuuden näkymiä musiikki markkinoilla. Tarkoituksenani oli selvittää, onko fyysisten levyjen kysyntä laskenut tai jopa vaarassa kadota miltei kokonaan. Halusin myös tutkia hieman kuluttajakäyttäytymistä ja millä tavalla se on muuttunut viime vuosina.
Teoriaosuudessa tutustutaan hieman kuluttajakäyttäytymiseen, markkinoinnin perusasioihin sekä käydään läpi ihmisen ostopäätöksiin vaikuttavia seikkoja.
Tutkimus toteutettiin haastattelemalla kolmea eri levykaupan työntekijää/johtohenkilöä sekä musiikin harrastajille tehdyllä kyselyllä. Selvitys toteutettiin kvalitatiivisena eli laadullisena tutkimuksena.
Tulokset olivat tekijän mielestä hieman yllättäviä sekä ristiriitaisia. Tutkimuksessa yritettiin löytää selvää näyttöä musiikkibisneksessä meneillään olevasta suuresta muutoksesta, joka kuitenkin vaikutti olevan odotettua pienempi.
Levykaupoilla näytti olevan tulosten suhteen suhteellisen ennallaan pysynyt tilanne sekä suuri luotto omaan tekemiseensä. Kuluttajilla sen sijaan oli tutkimuksen mukaan huomattavasti negatiivisempi näkemys fyysisten levyjen tulevaisuuden myyntiä kohtaan.
Teoriaosuudessa tutustutaan hieman kuluttajakäyttäytymiseen, markkinoinnin perusasioihin sekä käydään läpi ihmisen ostopäätöksiin vaikuttavia seikkoja.
Tutkimus toteutettiin haastattelemalla kolmea eri levykaupan työntekijää/johtohenkilöä sekä musiikin harrastajille tehdyllä kyselyllä. Selvitys toteutettiin kvalitatiivisena eli laadullisena tutkimuksena.
Tulokset olivat tekijän mielestä hieman yllättäviä sekä ristiriitaisia. Tutkimuksessa yritettiin löytää selvää näyttöä musiikkibisneksessä meneillään olevasta suuresta muutoksesta, joka kuitenkin vaikutti olevan odotettua pienempi.
Levykaupoilla näytti olevan tulosten suhteen suhteellisen ennallaan pysynyt tilanne sekä suuri luotto omaan tekemiseensä. Kuluttajilla sen sijaan oli tutkimuksen mukaan huomattavasti negatiivisempi näkemys fyysisten levyjen tulevaisuuden myyntiä kohtaan.