Oulun vapauttamisyksikön tulo-opas : Oulun vapauttamisyksikön tulo-opas hyvän hallinnon edistäjänä ”ihan varmasti tarvetta tällaiselle on!”
Halonen, Jarkko; Korhonen, Janne-Matti (2013)
Halonen, Jarkko
Korhonen, Janne-Matti
Laurea-ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013121020745
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013121020745
Tiivistelmä
Opinnäytetyömme lähtökohtana oli tuottaa työelämää aidosti palveleva tuote, joka perustuisi tieteelliseen tutkimukseen ja olisi toteutettu tiiviissä kumppanuudessa työelämän kanssa. Halusimme hyödyntää myös omaa työelämäkokemustamme ja kiinnostustamme tehdä tutkimuksellista kehittämistoimintaa luomalla tutkimusasetelman sellaiseksi, että se olisi omiaan tuottamaan ja kehittämään konkreettisesti työelämää palvelevan tuotteen sekä toimimaan erityisesti hyvän hallinnon edistäjänä. Tuotteen tarkoitus on myös tuoda apua vangin tiedontarpeeseen sekä edistää hänen vapauttamisyksikössä viettämänsä ajan tuloksellisuutta. Opinnäytetyömme tuloksena syntynyt vangin tulo-opas on erityisesti tarkoitettu ja suunniteltu Oulun vapauttamisyksikön tarpeisiin ja olosuhteisiin, mutta se voisi toimia mallina myös muissa vapauttamisyksiköissä ja kenties myös vankiloissa.
Oulun vapauttamisyksikkö sijaitsee Oulun vankilan yhteydessä. Yksikkö on aloittanut toimintansa 1.10.2012 ja siinä on yhteensä 14 vankipaikkaa, joista 2 on tarkoitettu naisvangeille. Vangit sijoitetaan vapauttamisyksikköön erityisesti vapautumisen valmistelua varten, joka on myös yksikön perustehtävä. Vangit vapautuvat pääasiassa Ouluun tai sen lähialueille. Vapauttamisyksikössä kartoitetaan vangin kuntoutustarpeita ja hänen on mahdollista osallistua erilaisiin kuntoutusohjelmiin. Vapautumista valmistellaan verkostotyönä muun muassa vapautuvan vangin kotikunnan sosiaalitoimen- sekä tarvittaessa A-klinikan kanssa.
Opinnäytetyössämme peilaamme tulo-oppaan soveltuvuutta ja tarvetta Suomen perustuslain 21 §:ssä säädetyn hyvän hallinnon ja myös vankeuslain ja sen tavoitteiden kautta. Avaamme tutkimuksessamme myös oikeudellisen näkökulman, joka kohdistuu vangin oikeuteen tiedon ja informaation saamiseksi tilanteessa, jossa hän sitä eniten tarvitsee, vapauttamisyksikköön saapuessaan. Opasta voidaan hyödyntää myös siinä vaiheessa, jossa vangin sijoittamista vapauttamisyksikköön ollaan vasta suunnittelemassa -laitoksen esittely oppaana.
Prosessuaalisesti kaksivaiheisen tutkimuksemme ensimmäisessä vaiheessa työstimme parityönä luonnosversion Oulun vapauttamisyksikön tulo-oppaasta, jonka lähetimme tarkasteltavaksi neljälle Rikosseuraamusalan koulutuskeskuksessa työskentelevälle eri opetus- ja asiantuntemusalaltaan olevalle ammatilliselle opettajalle. Prosessin toisessa vaiheessa käytimme fokusryhmähaastattelu menetelmää haastattelemalla tulo-oppaan luonnosversion saaneita opettajia teemakysymyksin tulo-oppaan laadusta ja tarpeellisuudesta. Teemoittelun avulla haastattelusta nostettiin esille kaksitoista kohtaa: tulo-oppaan tarve, tyyli ja lähestymistapa, kieli, ulkoasua ja käytettävyys, erityisryhmät, oikeusturva, tulo-opas muutto-oppaana, tulo-opas hyvän hallinnon edistäjänä, palveluperiaate ja vankeuslain tavoitteet, vastaus tarpeeseen ja ongelmaan vai ehkä pyrkimys uuteen sekä miten tulo-opasta tulisi jatkossa arvioida ja kehittää? Saimme paljon hyviä parannusehdotuksia ja ohjeita, joiden avulla laadimme viimeisimmän version tulo-oppaasta, joka on myös tämän toiminnallisen opinnäytetyömme ansiosta valmistunut tuote.
Oulun vapauttamisyksikkö sijaitsee Oulun vankilan yhteydessä. Yksikkö on aloittanut toimintansa 1.10.2012 ja siinä on yhteensä 14 vankipaikkaa, joista 2 on tarkoitettu naisvangeille. Vangit sijoitetaan vapauttamisyksikköön erityisesti vapautumisen valmistelua varten, joka on myös yksikön perustehtävä. Vangit vapautuvat pääasiassa Ouluun tai sen lähialueille. Vapauttamisyksikössä kartoitetaan vangin kuntoutustarpeita ja hänen on mahdollista osallistua erilaisiin kuntoutusohjelmiin. Vapautumista valmistellaan verkostotyönä muun muassa vapautuvan vangin kotikunnan sosiaalitoimen- sekä tarvittaessa A-klinikan kanssa.
Opinnäytetyössämme peilaamme tulo-oppaan soveltuvuutta ja tarvetta Suomen perustuslain 21 §:ssä säädetyn hyvän hallinnon ja myös vankeuslain ja sen tavoitteiden kautta. Avaamme tutkimuksessamme myös oikeudellisen näkökulman, joka kohdistuu vangin oikeuteen tiedon ja informaation saamiseksi tilanteessa, jossa hän sitä eniten tarvitsee, vapauttamisyksikköön saapuessaan. Opasta voidaan hyödyntää myös siinä vaiheessa, jossa vangin sijoittamista vapauttamisyksikköön ollaan vasta suunnittelemassa -laitoksen esittely oppaana.
Prosessuaalisesti kaksivaiheisen tutkimuksemme ensimmäisessä vaiheessa työstimme parityönä luonnosversion Oulun vapauttamisyksikön tulo-oppaasta, jonka lähetimme tarkasteltavaksi neljälle Rikosseuraamusalan koulutuskeskuksessa työskentelevälle eri opetus- ja asiantuntemusalaltaan olevalle ammatilliselle opettajalle. Prosessin toisessa vaiheessa käytimme fokusryhmähaastattelu menetelmää haastattelemalla tulo-oppaan luonnosversion saaneita opettajia teemakysymyksin tulo-oppaan laadusta ja tarpeellisuudesta. Teemoittelun avulla haastattelusta nostettiin esille kaksitoista kohtaa: tulo-oppaan tarve, tyyli ja lähestymistapa, kieli, ulkoasua ja käytettävyys, erityisryhmät, oikeusturva, tulo-opas muutto-oppaana, tulo-opas hyvän hallinnon edistäjänä, palveluperiaate ja vankeuslain tavoitteet, vastaus tarpeeseen ja ongelmaan vai ehkä pyrkimys uuteen sekä miten tulo-opasta tulisi jatkossa arvioida ja kehittää? Saimme paljon hyviä parannusehdotuksia ja ohjeita, joiden avulla laadimme viimeisimmän version tulo-oppaasta, joka on myös tämän toiminnallisen opinnäytetyömme ansiosta valmistunut tuote.