Energiapuun kuljetuskustannusten ja kuljetuskaluston vertailu - case PUULOG
Erkkilä, Pekka (2013)
Erkkilä, Pekka
Kemi-Tornion ammattikorkeakoulu Lapin ammattikorkeakoulu
2013
Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013121020690
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013121020690
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää energiapuun kuljetuskustannuksia ja vertailla sen kuljettamiseen käytettävää kuljetuskalustoa. Lisäksi tutkimuksessa tarkasteltiin hankintalogistiikan vaikutuksia kuljetuskustannuksiin. Työ tehdään Teknologian ja innovaatioiden kehittämiskeskuksen (TEKES) rahoittamalle PUULOG – Bioenergian hankintalogistiikka Pohjois-Suomessa -hankkeelle, joka toteutetaan yhteistyössä Oulun yliopiston, Kemi-Tornion ammattikorkeakoulun ja eri yritysten kanssa.
Käytin opinnäytetyössäni laadullista eli kvalitatiivista tutkimusmenetelmää. Tutkimuksessani keskityn selvittämään tutkimusongelmaa teorian ja haastatteluiden kautta. Teoreettinen tutkimusaineisto koostui aikaisemmista tutkimuksista ja selvityksistä, kirjallisuudesta ja lehtiartikkeleista. Hankkeen yhteistyöyrityksiä haastattelin teemahaastatteluilla. Teoreettinen viitekehys koostuu viidestä eri käsitteestä: logistiikka, energiapuu, hankinta, kustannustehokkuus ja kuljetus.
Tutkimukseni osoitti, että energiapuun olomuoto vaikuttaa kuljetuskustannuksien syntyyn. Eri energiapuulajit vaikuttavat eri tavoilla kuljetuskustannuksiin, kuten myös se, mitä hankintaketjua käytetään. Hankintaketju määräytyy usein energiapuulajin mukaan ja kuljetusmatkan mukaan eli, kuinka kaukana tuotteen loppukäyttäjä sijaitsee. Hankintaketju ja energiapuulaji määrittivät, mitä kuljetuskalustoa ja/tai kuljetusketjuja voidaan käyttää kustannustehokkaasti.
Käytin opinnäytetyössäni laadullista eli kvalitatiivista tutkimusmenetelmää. Tutkimuksessani keskityn selvittämään tutkimusongelmaa teorian ja haastatteluiden kautta. Teoreettinen tutkimusaineisto koostui aikaisemmista tutkimuksista ja selvityksistä, kirjallisuudesta ja lehtiartikkeleista. Hankkeen yhteistyöyrityksiä haastattelin teemahaastatteluilla. Teoreettinen viitekehys koostuu viidestä eri käsitteestä: logistiikka, energiapuu, hankinta, kustannustehokkuus ja kuljetus.
Tutkimukseni osoitti, että energiapuun olomuoto vaikuttaa kuljetuskustannuksien syntyyn. Eri energiapuulajit vaikuttavat eri tavoilla kuljetuskustannuksiin, kuten myös se, mitä hankintaketjua käytetään. Hankintaketju määräytyy usein energiapuulajin mukaan ja kuljetusmatkan mukaan eli, kuinka kaukana tuotteen loppukäyttäjä sijaitsee. Hankintaketju ja energiapuulaji määrittivät, mitä kuljetuskalustoa ja/tai kuljetusketjuja voidaan käyttää kustannustehokkaasti.