Tuotteiden lanseeraus leipomoalalla : Case: Yritys X
Langinen, Denis (2013)
Langinen, Denis
Laurea-ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013121020672
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013121020672
Tiivistelmä
Työn toimeksiantaja on elintarviketeollisuusalalla toimiva yritys, josta kyseisessä työssä käytän nimeä "Yritys X". Kyseisen yrityksen asiakkaat ovat toisia yrityksiä, Yritys X ei myy suoraan tuotteitaan kuluttajille. Työn tavoitteena on tutkia Yritys X:n kilpailijoiden vahvuuksia lan-seerauksissaan. Näitä vahvuuksia verrataan Yritys X:n lanseerausten heikkouksiin ja pyritään hyödyntämään tulevaisuudessa. Kyseisen työn tarkoitus on selvittää miten elintarviketeollisuusalan tuotekehitys toimii sekä teoriassa, että käytännössä. Tämän lisäksi tutkitaan myös sitä, miten lanseerataan uusia tuotteita. Mitä onnistunut lanseeraus vaatii yritykseltä?
Toteutus alkaa teoriaosuudella, jotta ymmärrettäisiin mikä on tuotelanseeraus ja miten siihen liittyy tuotekehitys. Kyseisessä työssä pyrin vastaamaan kolmeen kysymykseen: "Mikä on tuo-tekehitys?", "Miksi se on tärkeää" ja "Mikä on tuotelanseeraus?". Opinnäytetyö on tuotekehitystä ja lanseerausta käsittelevä kokonaisuus, jonka tarkoituksena on antaa toimeksiantajalle ja lukijalle kuvan tuotekehityksestä ja lanseerauksesta. Tämä opinnäytetyö käsittelee elintarviketeollisuuden tuotelanseerauksia sekä hieman siihen liittyvää tuotekehitystä.
Tutkimusmenetelminä käytin benchmarkingia sekä swot-analyysia. Näiden avulla pyrin kehit-tämään toimeksiantajan lanseerausprojekteja. Esitän lopussa muutaman kehitysehdotuksen käyttäen analyyseja. Kehitysehdotuksilla on tarkoitus kehittää heikkouksia tekemällä niistä toimeksiantajan vahvuuksia alalla.
Analysoin tulokset aiemmin mainitsemillani työkaluilla. Kriittisinä kohtina tulivat kolme asiaa tuotekuvasto, brändäys sekä valikoima. Analysoimalla nämä kolme kriittistä kohtaa tein toi-meksiantajalle kolme kehitysehdotusta. Näiden kehitysehdotusten tarkoituksena on kehittää toimeksiantajan lanseerausprosessia ja näin vähentää epäonnistuneita lanseerauksia. Tärkeimpänä kehitysehdotuksena on uuden tuotekuvaston laatiminen ja sen esille tuominen. Uuden tuotekuvaston tulisi olla informatiivinen ja helppolukuinen toimeksiantajan asiakkaille sekä kustannustehokas.
Toteutus alkaa teoriaosuudella, jotta ymmärrettäisiin mikä on tuotelanseeraus ja miten siihen liittyy tuotekehitys. Kyseisessä työssä pyrin vastaamaan kolmeen kysymykseen: "Mikä on tuo-tekehitys?", "Miksi se on tärkeää" ja "Mikä on tuotelanseeraus?". Opinnäytetyö on tuotekehitystä ja lanseerausta käsittelevä kokonaisuus, jonka tarkoituksena on antaa toimeksiantajalle ja lukijalle kuvan tuotekehityksestä ja lanseerauksesta. Tämä opinnäytetyö käsittelee elintarviketeollisuuden tuotelanseerauksia sekä hieman siihen liittyvää tuotekehitystä.
Tutkimusmenetelminä käytin benchmarkingia sekä swot-analyysia. Näiden avulla pyrin kehit-tämään toimeksiantajan lanseerausprojekteja. Esitän lopussa muutaman kehitysehdotuksen käyttäen analyyseja. Kehitysehdotuksilla on tarkoitus kehittää heikkouksia tekemällä niistä toimeksiantajan vahvuuksia alalla.
Analysoin tulokset aiemmin mainitsemillani työkaluilla. Kriittisinä kohtina tulivat kolme asiaa tuotekuvasto, brändäys sekä valikoima. Analysoimalla nämä kolme kriittistä kohtaa tein toi-meksiantajalle kolme kehitysehdotusta. Näiden kehitysehdotusten tarkoituksena on kehittää toimeksiantajan lanseerausprosessia ja näin vähentää epäonnistuneita lanseerauksia. Tärkeimpänä kehitysehdotuksena on uuden tuotekuvaston laatiminen ja sen esille tuominen. Uuden tuotekuvaston tulisi olla informatiivinen ja helppolukuinen toimeksiantajan asiakkaille sekä kustannustehokas.