IHANA-aistisalkku : oppimaan oppimisen tukeminen aistiharjoitteilla varhaislapsuudessa
Volotinen, Henna; Hänninen, Iina (2013)
Volotinen, Henna
Hänninen, Iina
Savonia-ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013121020648
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013121020648
Tiivistelmä
Opinnäytetyön toimeksiantajana on toiminut Iisalmen kaupungin erityispäivähoito. Opinnäytetyön tavoitteena on tukea lasten oppimaan oppimista sekä vahvistaa oppimaan oppimisen taitoja erilaisia aistitoimintoja hyödyntäen. Tavoitteena on ollut valmistaa näihin pyrkimyksiin vastaava tuote, tästä ajatuksesta syntyi IHANA-aistisalkku.
Opinnäytetyö on toiminnallinen ja se koostuu IHANA-aistisalkusta ja sen menetelmäoppaasta. Aistisalkku pitää sisällään aistiharjoitteita 3–5 -vuotiaiden oppimaan oppimisen kehittämiseen. Opinnäytetyö raportti pitää sisällään tietoa lapsen kognitiivisesta kehityksestä sekä aisteista ja aistitoiminnoista. Nämä kaksi aihetta linkittyvät yhteen teoriassa siitä, kuinka aisteilla tuetaan lasten oppimisprosessia. Lisäksi raportti kuvaa myös IHANA-aistisalkun tuotteistamisprosessia.
IHANA-aistisalkku tuo lasten hoitopäivään elämyksiä ja luo mahdollisuuksia elämykselliseen oppimiseen aistiharjoitteiden parissa. Varhaiskasvatuksen toimijat saavat tuotteen myötä toimivan ja helposti käytettävän materiaalin, jonka sovellusmahdollisuudet antavat tilaisuuden erilaisten lasten ja lapsiryhmien ohjaamiseen.
Opinnäytetyö on toiminnallinen ja se koostuu IHANA-aistisalkusta ja sen menetelmäoppaasta. Aistisalkku pitää sisällään aistiharjoitteita 3–5 -vuotiaiden oppimaan oppimisen kehittämiseen. Opinnäytetyö raportti pitää sisällään tietoa lapsen kognitiivisesta kehityksestä sekä aisteista ja aistitoiminnoista. Nämä kaksi aihetta linkittyvät yhteen teoriassa siitä, kuinka aisteilla tuetaan lasten oppimisprosessia. Lisäksi raportti kuvaa myös IHANA-aistisalkun tuotteistamisprosessia.
IHANA-aistisalkku tuo lasten hoitopäivään elämyksiä ja luo mahdollisuuksia elämykselliseen oppimiseen aistiharjoitteiden parissa. Varhaiskasvatuksen toimijat saavat tuotteen myötä toimivan ja helposti käytettävän materiaalin, jonka sovellusmahdollisuudet antavat tilaisuuden erilaisten lasten ja lapsiryhmien ohjaamiseen.