Järjestäjän ja kuvauspaikan yhteistyösuhde tv- ja elokuvatuotannoissa
Auvinen, Aki-Ville (2013)
Auvinen, Aki-Ville
Tampereen ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013121020643
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013121020643
Tiivistelmä
Kuvauspaikka on eräs elokuvan ja tv-ohjelman näkyvimpiä osia. Suurin osa suomalaisista tv-sarjoista, elokuvista ja mainoksista kuvataan studion ulkopuolisissa kuvauspaikoissa, jotka studiosta poiketen eivät ole täysin ulkopuolisilta suljettuja paikkoja. Monikymmenhenkinen työryhmä kalustoineen aiheuttaa haasteita sekä kuvauspaikan omistajan, että kuvauspaikkaa ympäröivien toimijoiden näkökulmasta. Samoin kuvauspaikan ympäristöstä tulee usein oma häiriönsä kuvaustoimintaan. Järjestäjän (location manager) tehtävä on hankkia, hallinnoida ja palauttaa kuvauspaikat siten, että kuvausryhmän ja ympäröivän maailman yhteiselo on mahdollisimman kitkatonta ja kuvaukset saadaan suoritettua aikataulussa ulkoisista seikoista huolimatta.
Tämän opinnäytetyön tavoite oli auttaa pitämään kuvauspaikat mahdollisimman monen tuotannon käytössä myös tulevaisuudessa, auttaa pitämään yllä alan arvostusta kuvauspaikkojen omistajien ja yleisön silmissä sekä lisätä ymmärrystä kuvauspaikkajärjestäjän monipuolisesta työstä. Työn tarkoitus oli tutkia järjestäjän ja kuvausryhmän suhdetta kuvauspaikkaan sekä tuoda kirjallisessa muodossa esiin järjestäjien hiljaista tietoa ja muiden tieteenalojen esittämiä teorioita kuvauspaikkasuhteen hyvästä hoidosta. Aihealuetta tutkittiin tapaustutkimuksena käyttäen tutkimuskohteena Ylen Uusi päivä -sarjaa. Aineistona oli kirjallisuuden ja kirjoittajan kokemusten lisäksi alan ammattilaisten teemahaastatteluja.
Tutkimuksessa ilmeni, että kuvauspaikkajärjestäjän työ on ihmissuhdekeskeistä, osin myyntityön kaltaista työtä, jossa on kyettävä luomaan nopeasti toimiva yhteistyösuhde ja luottamus järjestäjän ja kuvauspaikan omistajien sekä muiden yhteistyötahojen kanssa. Yhteistyösuhde on verrattavissa yritysten väliseen yhteistyöhön ja sen kehittämiseen soveltuvat menetelmät soveltuvat osin myös kuvauspaikkasuhteen kehittämiseen. Kirjallisuudesta poimittuja toimintamalleja verrattiin ja sovellettiin Uusi päivä -sarjassa käytettyihin toimintamalleihin ja havaittiin, että kirjallisuuden esittämiä malleja on käytetty hyvin tuloksin sarjan tuotannossa. Tuloksia luettaessa tulee huomioida tutkimuksen laadullisuus pienestä otoksesta johtuen.
Jatkotutkimusta suositeltiin tehtäväksi yritysten ja yhteisöiden sekä yritysten ja yritysten välisten yhteistyötapojen soveltumisesta kuvauspaikkatoimintaan laajemmin. Lisäksi suositeltiin haastattelemaan kuvauspaikkojen omistajia ja selvittämään mitkä tekijät ovat johtaneet onnistumiseen tai epäonnistumiseen.
Tämän opinnäytetyön tavoite oli auttaa pitämään kuvauspaikat mahdollisimman monen tuotannon käytössä myös tulevaisuudessa, auttaa pitämään yllä alan arvostusta kuvauspaikkojen omistajien ja yleisön silmissä sekä lisätä ymmärrystä kuvauspaikkajärjestäjän monipuolisesta työstä. Työn tarkoitus oli tutkia järjestäjän ja kuvausryhmän suhdetta kuvauspaikkaan sekä tuoda kirjallisessa muodossa esiin järjestäjien hiljaista tietoa ja muiden tieteenalojen esittämiä teorioita kuvauspaikkasuhteen hyvästä hoidosta. Aihealuetta tutkittiin tapaustutkimuksena käyttäen tutkimuskohteena Ylen Uusi päivä -sarjaa. Aineistona oli kirjallisuuden ja kirjoittajan kokemusten lisäksi alan ammattilaisten teemahaastatteluja.
Tutkimuksessa ilmeni, että kuvauspaikkajärjestäjän työ on ihmissuhdekeskeistä, osin myyntityön kaltaista työtä, jossa on kyettävä luomaan nopeasti toimiva yhteistyösuhde ja luottamus järjestäjän ja kuvauspaikan omistajien sekä muiden yhteistyötahojen kanssa. Yhteistyösuhde on verrattavissa yritysten väliseen yhteistyöhön ja sen kehittämiseen soveltuvat menetelmät soveltuvat osin myös kuvauspaikkasuhteen kehittämiseen. Kirjallisuudesta poimittuja toimintamalleja verrattiin ja sovellettiin Uusi päivä -sarjassa käytettyihin toimintamalleihin ja havaittiin, että kirjallisuuden esittämiä malleja on käytetty hyvin tuloksin sarjan tuotannossa. Tuloksia luettaessa tulee huomioida tutkimuksen laadullisuus pienestä otoksesta johtuen.
Jatkotutkimusta suositeltiin tehtäväksi yritysten ja yhteisöiden sekä yritysten ja yritysten välisten yhteistyötapojen soveltumisesta kuvauspaikkatoimintaan laajemmin. Lisäksi suositeltiin haastattelemaan kuvauspaikkojen omistajia ja selvittämään mitkä tekijät ovat johtaneet onnistumiseen tai epäonnistumiseen.