Liiketoimintasuunnitelma - Cuckoo Workout: potentiaalisten asiakkaiden määrittäminen
Johansson, Pia; Lehmonen, Veera (2013)
Johansson, Pia
Lehmonen, Veera
Laurea-ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013121020633
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013121020633
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on luoda realistinen ja konkreettinen liiketoimintasuunnitelma uudelle Cuckoo Workout nimiselle Start up yritykselle. Cuckoo Workout on kehittämässä uudenlaista liikuntasovellusta, jonka tarkoituksena on lisätä liikuntaa työpäivän aikana. Cuckoo Workout yrityksellä ei ole liiketoimintasuunnitelmaa, joten tarve suunnitelmalle oli todellinen. Cuckoo Workout tarvitsee liiketoimintasuunnitelman selkeyttääkseen liikeideaa ja hakeakseen rahoitusta.
Liiketoimintasuunnitelman pohjaksi valittiin Business Model Canvas – malli. Liiketoimintasuun-nitelman perimmäinen tarkoitus tässä opinnäytetyössä oli tunnistaa ja määrittää ensimmäiset potentiaaliset käyttäjät Cuckoo Workout – sovellukselle. Potentiaalisten uusien käyttäjien määrittäminen on Cuckoo Workout yritykselle tärkeää, sillä liiketoiminnan seuraava vaihe on sovelluksen testaaminen todellisilla käyttäjillä. Myös liiketoiminnan arvolupausta ja avainre-sursseja tutkitaan ja määritellään tässä opinnäytetyössä.
Tutkimus potentiaalisten asiakkaiden ja arvolupauksen määrittämiseen toteutettiin tutustumalla teoriaan ja järjestämällä ideointiworkshop. Ideointiworkshopin tarkoituksena oli tutkia, ketkä olisivat sovelluksen ensimmäiset potentiaaliset käyttäjät, miksi he haluaisivat sovellusta käyttää ja mitä he hyötyisivät sovelluksesta. Neljä erilaista ideointimenetelmää käytettiin workshopin aikana. Menetelmät olivat silly cow menetelmä, aivoriihi, kuusi ajatteluhattua ja asiakasprofiilit. Ideointiworkshop valittiin tutkimusmenetelmäksi, sillä tavoitteena oli saada mahdollisimman paljon ideoita potentiaalisista, uusista asiakkaista.
Ideointiworkshopin tuloksina saatiin kaksi erilaista, toisistaan poikkeavaa, asiakasprofiilia, joita voidaan käyttää asiakassegmentointiin. Toinen asiakasprofiileista oli niin sanottu varhainen omaksuja (early adopter) ja toinen profiileista oli tyypillisempi liikuntasovellusten käyttäjä. Varhainen omaksuja valittiin potentiaalisemmaksi, ensimmäiseksi käyttäjäksi uudelle so-vellukselle. Tutkimustulokset analysoitiin käyttämällä value proposition canvas – mallia, jonka avulla voidaan verrata yrityksen arvolupausta siihen, miten se kohtaa asiakkaan tarpeet ja toiveet. Ideointiworkshopin tuloksia, eli asiakasprofiileja, verrattiin Cuckoo Workoutin arvolupauksen kanssa. Vertailun tuloksena arvolupausta muutettiin vastaamaan paremmin asiakkaan tarpeisiin.
Tämän opinnäytetyön tuloksia tullaan käyttämään sovelluksen testaamiseen. Ensimmäiset testaukset tehdään opinnäyteyössä määritellyille käyttäjille, jotka voidaan lukea varhaisiksi omaksujiksi. Opinnäytetyötä voidaan käyttää pohjana liiketoimintasuunnitelman täydentämiseen ja rahoituksen hakemiseen.
Liiketoimintasuunnitelman pohjaksi valittiin Business Model Canvas – malli. Liiketoimintasuun-nitelman perimmäinen tarkoitus tässä opinnäytetyössä oli tunnistaa ja määrittää ensimmäiset potentiaaliset käyttäjät Cuckoo Workout – sovellukselle. Potentiaalisten uusien käyttäjien määrittäminen on Cuckoo Workout yritykselle tärkeää, sillä liiketoiminnan seuraava vaihe on sovelluksen testaaminen todellisilla käyttäjillä. Myös liiketoiminnan arvolupausta ja avainre-sursseja tutkitaan ja määritellään tässä opinnäytetyössä.
Tutkimus potentiaalisten asiakkaiden ja arvolupauksen määrittämiseen toteutettiin tutustumalla teoriaan ja järjestämällä ideointiworkshop. Ideointiworkshopin tarkoituksena oli tutkia, ketkä olisivat sovelluksen ensimmäiset potentiaaliset käyttäjät, miksi he haluaisivat sovellusta käyttää ja mitä he hyötyisivät sovelluksesta. Neljä erilaista ideointimenetelmää käytettiin workshopin aikana. Menetelmät olivat silly cow menetelmä, aivoriihi, kuusi ajatteluhattua ja asiakasprofiilit. Ideointiworkshop valittiin tutkimusmenetelmäksi, sillä tavoitteena oli saada mahdollisimman paljon ideoita potentiaalisista, uusista asiakkaista.
Ideointiworkshopin tuloksina saatiin kaksi erilaista, toisistaan poikkeavaa, asiakasprofiilia, joita voidaan käyttää asiakassegmentointiin. Toinen asiakasprofiileista oli niin sanottu varhainen omaksuja (early adopter) ja toinen profiileista oli tyypillisempi liikuntasovellusten käyttäjä. Varhainen omaksuja valittiin potentiaalisemmaksi, ensimmäiseksi käyttäjäksi uudelle so-vellukselle. Tutkimustulokset analysoitiin käyttämällä value proposition canvas – mallia, jonka avulla voidaan verrata yrityksen arvolupausta siihen, miten se kohtaa asiakkaan tarpeet ja toiveet. Ideointiworkshopin tuloksia, eli asiakasprofiileja, verrattiin Cuckoo Workoutin arvolupauksen kanssa. Vertailun tuloksena arvolupausta muutettiin vastaamaan paremmin asiakkaan tarpeisiin.
Tämän opinnäytetyön tuloksia tullaan käyttämään sovelluksen testaamiseen. Ensimmäiset testaukset tehdään opinnäyteyössä määritellyille käyttäjille, jotka voidaan lukea varhaisiksi omaksujiksi. Opinnäytetyötä voidaan käyttää pohjana liiketoimintasuunnitelman täydentämiseen ja rahoituksen hakemiseen.