Finger Pickin' Good : fingerstyle-kitaran opettaminen
Halme, Pauli (2013)
Halme, Pauli
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013120920613
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013120920613
Tiivistelmä
Tutkimukseni käsittelee fingerstyle-kitaransoittotyylin ominaispiirteitä ja opiskelun haasteita. Pääpaino on opettajan näkökulmassa, ja tavoittena on jäsentää omia ajatuksia tyylin opettamisesta.
Tutkimus koostuu kahdesta pääosiosta: Ensin keskityn määrittelemään fingerstylekitaran ominaispiirteet ja esittelemään keskeisimmät soittotekniikat. Opinnäytteeni jälkipuolella analysoin työtä varten säveltämieni etydien sisältöjä.
Työni lähtökohta oli nimenomaan etydien säveltäminen tyylin harjoittelun tueksi. Tyylinmukaisten kappaleiden säveltäminen edellytti intensiivistä paneutumista alan levytyksiin ja olemassaolevaan opetusmateriaaliin. Vaikka koenkin, että tunsin tyylin melko hyvin entuudestaan, tämä auttoi selkeyttämään fingerstylekitaran ominaispiirteitä itselleni. Sävellettyäni etydit oli helppo valita mielestäni keskeiset tekniikat käsiteltäväksi tässä työssä. Mielestäni onnistuin jäsentämään tyylin opettamista selkeämmiksi kokonaisuuksiksi, kuin millaisina olin aihetta aiemmin käsitellyt.
Analysoin työssäni myös opetustyössä hankittuja kokemuksia, erityisesti fingerstylekitaran opettamiseen liittyviä haasteita. Olen opettanut tyyliä useille oppilaille vuosien varrella, mutta vasta tämän työn kautta koen itselleni muodostuneen selkeän metodin fingerstylekitaran opettamiseen.
Työ on tarkoitettu lähinnä jäsentämään omaa opetustyötä, mutta siitä on varmasti hyötyä jokaiselle fingerstylekitaraa opettavalle kitaristille. Uskon myös, että tutkielman lukeminen on hyödyllistä myös tyyliä itsenäisesti opiskelevalle kitaristille.
Tutkimus koostuu kahdesta pääosiosta: Ensin keskityn määrittelemään fingerstylekitaran ominaispiirteet ja esittelemään keskeisimmät soittotekniikat. Opinnäytteeni jälkipuolella analysoin työtä varten säveltämieni etydien sisältöjä.
Työni lähtökohta oli nimenomaan etydien säveltäminen tyylin harjoittelun tueksi. Tyylinmukaisten kappaleiden säveltäminen edellytti intensiivistä paneutumista alan levytyksiin ja olemassaolevaan opetusmateriaaliin. Vaikka koenkin, että tunsin tyylin melko hyvin entuudestaan, tämä auttoi selkeyttämään fingerstylekitaran ominaispiirteitä itselleni. Sävellettyäni etydit oli helppo valita mielestäni keskeiset tekniikat käsiteltäväksi tässä työssä. Mielestäni onnistuin jäsentämään tyylin opettamista selkeämmiksi kokonaisuuksiksi, kuin millaisina olin aihetta aiemmin käsitellyt.
Analysoin työssäni myös opetustyössä hankittuja kokemuksia, erityisesti fingerstylekitaran opettamiseen liittyviä haasteita. Olen opettanut tyyliä useille oppilaille vuosien varrella, mutta vasta tämän työn kautta koen itselleni muodostuneen selkeän metodin fingerstylekitaran opettamiseen.
Työ on tarkoitettu lähinnä jäsentämään omaa opetustyötä, mutta siitä on varmasti hyötyä jokaiselle fingerstylekitaraa opettavalle kitaristille. Uskon myös, että tutkielman lukeminen on hyödyllistä myös tyyliä itsenäisesti opiskelevalle kitaristille.