Kosmetiikan negaatiomarkkinointi ja siinä esiintyvät raaka-aineet
Martiskainen, Sanna; Törmä, Jaana (2013)
Martiskainen, Sanna
Törmä, Jaana
Laurea-ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013120920593
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013120920593
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää kosmetiikan negaatiomarkkinointi-trendiä kuluttajien ja kosmetiikka-alan ammattilaisten näkökulmasta. Tavoitteena oli saada yleiskuva näiden ryhmien suhtautumisesta kyseisen mainonnan ”Ei sisällä ainetta X” –väittämiin. Tutkimuskohteena olivat erilaisten väittämien vaikutukset asiakkaan ostopäätökseen, mainonnan seuraaminen ja yleinen tiedonhaku sekä asenteet kosmetiikan raaka-aineisiin: niiden korvattavuuteen, turvallisuuteen ja mahdolliseen välttelyyn. Tutkimuksella kartoitettiin negaatiomarkkinoinnissa käytettyjen yleisimpien raaka-aineryhmien (parabeenien, silikonien ja sulfaattien) tunnistamista ja ammattilaisten tietoutta mainonnan säätelystä.
Aineisto kerättiin e-lomakekyselyillä Facebookissa. Kyselyyn osallistui 114 kuluttajaa ja 93 ammattilaista. Tutkimustuloksissa molemmat vastaajaryhmät pitivät kosmetiikkamainontaa harhaanjohtavana. Mainontaa kuitenkin seurataan ja sillä on vaikutusta. Raaka-ainetietämyksen puutteista huolimatta kuluttajat vastasivat negaatioväittämien vaikuttavan valintoihinsa. Ostopäätöksen syntyminen koettiin kuluttajien ja ammattilaisten ryhmissä eri tavoin. Tulosten valossa negaatiomarkkinointi ei vaikuta Suomessa vahvasti. Opinnäytetyö auttaa ymmärtämään vastaajaryhmien näkemyseroja ja voi toimia apuna niiden yhteen saattamisessa. Se havainnollistaa kuluttajien ostoprosessin syntyä ja siihen vaikuttavien tekijöiden painoarvoa. Työn avulla voidaan pohtia, millaista tietoa ammattilaiset lähitulevaisuudessa tarvitsevat vastatakseen kuluttajien tarpeisiin. Työ toimii tietopohjana kosmetiikan mainonnalle, väittämille ja näiden lainsäädännölle sekä myös käsiteltyjen raaka-aineiden tuntemukselle.
Aineisto kerättiin e-lomakekyselyillä Facebookissa. Kyselyyn osallistui 114 kuluttajaa ja 93 ammattilaista. Tutkimustuloksissa molemmat vastaajaryhmät pitivät kosmetiikkamainontaa harhaanjohtavana. Mainontaa kuitenkin seurataan ja sillä on vaikutusta. Raaka-ainetietämyksen puutteista huolimatta kuluttajat vastasivat negaatioväittämien vaikuttavan valintoihinsa. Ostopäätöksen syntyminen koettiin kuluttajien ja ammattilaisten ryhmissä eri tavoin. Tulosten valossa negaatiomarkkinointi ei vaikuta Suomessa vahvasti. Opinnäytetyö auttaa ymmärtämään vastaajaryhmien näkemyseroja ja voi toimia apuna niiden yhteen saattamisessa. Se havainnollistaa kuluttajien ostoprosessin syntyä ja siihen vaikuttavien tekijöiden painoarvoa. Työn avulla voidaan pohtia, millaista tietoa ammattilaiset lähitulevaisuudessa tarvitsevat vastatakseen kuluttajien tarpeisiin. Työ toimii tietopohjana kosmetiikan mainonnalle, väittämille ja näiden lainsäädännölle sekä myös käsiteltyjen raaka-aineiden tuntemukselle.