Toimivan verkkokaupan ominaisuudet ja luotettavuuden tekijät : viisi verkkokauppaa vertailussa
Nurmi, Emmi (2013)
Nurmi, Emmi
Turun ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013120920592
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013120920592
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoitus on tarkastella ominaisuuksia, jotka tekevät verkkokaupasta toimivan ja asiakasta miellyttävän ostopaikan. Siinä myös selvitetään, mitkä ovat syitä verkkokauppojen kasvavaan suosioon. Työn teoriaosuudessa tutkitaan ominaisuuksia, jotka tekevät verkkokaupasta luotettavan ja toimivan käyttää. Erityisesti sivuston luotettavuus on tärkeä tekijä siihen, että asiakkaat uskaltavat tehdä ostoksia verkkokaupassa.
Kyseessä on selvitystyö, ja sen menetelmänä käytettiin viiden suomalaisen verkkokaupan vertailua teoriaosuuteen, jossa käydään läpi tärkeitä ominaisuuksia joita verkkokaupassa tulisi olla. Kolme verkkokauppaa on tunnettuja ja kaksi suurelle yleisölle tuntemattomampia. Tavoitteena oli myös valita tekijälle tuttuja ja tuntemattomampia verkkokauppoja ja sellaisia, jotka myyvät keskenään erilaisia tuotteita.
Lopputuloksena selviää, että jokaisella vertaillulla verkkokaupalla on perusasiat kunnossa. Tekniset ominaisuudet oli toteutettu jokaisessa yrityksessä melkein samalla tavalla, mutta luotettavuuteen liittyvistä tekijöistä, kuten asiakaspalvelusta, löytyi hieman eroja. Mitään suuria puutteita ei ollut, mutta aina on jotain paranneltavaa tai muutettavaa. Pienetkin asiat voivat vaikuttaa verkkokaupan käytettävyyteen huomattavasti.
Suuria eroja ei ollut tunnettujen ja vähemmän tunnettujen tai suurten ja pienten yritysten välillä. Huomattavin ero oli ulkoasun suunnittelussa: suuremmilla verkkokaupoilla on huolitellumpi ulkoasu kuin pienemmillä verkkokaupoilla.
Kyseessä on selvitystyö, ja sen menetelmänä käytettiin viiden suomalaisen verkkokaupan vertailua teoriaosuuteen, jossa käydään läpi tärkeitä ominaisuuksia joita verkkokaupassa tulisi olla. Kolme verkkokauppaa on tunnettuja ja kaksi suurelle yleisölle tuntemattomampia. Tavoitteena oli myös valita tekijälle tuttuja ja tuntemattomampia verkkokauppoja ja sellaisia, jotka myyvät keskenään erilaisia tuotteita.
Lopputuloksena selviää, että jokaisella vertaillulla verkkokaupalla on perusasiat kunnossa. Tekniset ominaisuudet oli toteutettu jokaisessa yrityksessä melkein samalla tavalla, mutta luotettavuuteen liittyvistä tekijöistä, kuten asiakaspalvelusta, löytyi hieman eroja. Mitään suuria puutteita ei ollut, mutta aina on jotain paranneltavaa tai muutettavaa. Pienetkin asiat voivat vaikuttaa verkkokaupan käytettävyyteen huomattavasti.
Suuria eroja ei ollut tunnettujen ja vähemmän tunnettujen tai suurten ja pienten yritysten välillä. Huomattavin ero oli ulkoasun suunnittelussa: suuremmilla verkkokaupoilla on huolitellumpi ulkoasu kuin pienemmillä verkkokaupoilla.