From Idea to Implementation - Destination Finland : Developing a package holiday for German tourists
Preda, Tuija (2013)
Preda, Tuija
Savonia-ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013120920576
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013120920576
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena on kehittää asiakaslähtöisiä matkailutuote-ehdotuksia saksalaisille matkaajille Suomeen. Lisäksi opinnäytetyössä arvioidaan potentiaaliset tulevat segmentit. Saksan matkailu ja saksalaiset matkailijat on arvioitu, jotta on voitu selvittää Suomen matkailulle potentiaaliset saksalaiset matkailija segmentit.
Teoriaosuus esittelee asiakaslähtöisen lähestymistavan matkailualan tuotekehitykseen. Lisäksi asiakaslähtöisyyttä ja asiakaslähtöistä markkinointimixiä on käsitelty. Opinnäytetyö tarjoaa taustatiedot segmentoinnille ja keskittyy kulutuskäyttäytymiseen sekä päätöksentekoprosessiin. Lisäksi teoria esittelee yleistiedot palvelutuotteista matkailun näkökulmasta, tuotekehitysprosessin ja tuotehinnoittelu metodit, joita sovelletaan käytännön osassa. Yleiskatsaus kolmesta tyypillisestä kilpailijasta ja heidän tuotteistaan on esitelty antamaan yleiskuva nykyisestä markkina tilanteesta.
Opinnäytetyön käytännönosa tuo esille vaihtoehdot matkailupaketti ehdotuksille, ja sitten määrittää seniori- ja yritysryhmille suunniteltujen ehdotuksien rakenteet, päättyen ehdotusten hinnoitteluun, joka perustuu toimeksiantajan käyttämään kustannuksiin perustuvaan hinnoitteluun. Lopulta viimesessä kappaleessa arvioidaan opinnäytetyöprosessi. Lähtökohtana oli kehittää kattavat matkailutuote tarjoukset korkeintaan kahdeksi viikoksi sisältäen kuljetukset, majoituksen ja aktiviteetit kohteessa.
Teoriaosuus esittelee asiakaslähtöisen lähestymistavan matkailualan tuotekehitykseen. Lisäksi asiakaslähtöisyyttä ja asiakaslähtöistä markkinointimixiä on käsitelty. Opinnäytetyö tarjoaa taustatiedot segmentoinnille ja keskittyy kulutuskäyttäytymiseen sekä päätöksentekoprosessiin. Lisäksi teoria esittelee yleistiedot palvelutuotteista matkailun näkökulmasta, tuotekehitysprosessin ja tuotehinnoittelu metodit, joita sovelletaan käytännön osassa. Yleiskatsaus kolmesta tyypillisestä kilpailijasta ja heidän tuotteistaan on esitelty antamaan yleiskuva nykyisestä markkina tilanteesta.
Opinnäytetyön käytännönosa tuo esille vaihtoehdot matkailupaketti ehdotuksille, ja sitten määrittää seniori- ja yritysryhmille suunniteltujen ehdotuksien rakenteet, päättyen ehdotusten hinnoitteluun, joka perustuu toimeksiantajan käyttämään kustannuksiin perustuvaan hinnoitteluun. Lopulta viimesessä kappaleessa arvioidaan opinnäytetyöprosessi. Lähtökohtana oli kehittää kattavat matkailutuote tarjoukset korkeintaan kahdeksi viikoksi sisältäen kuljetukset, majoituksen ja aktiviteetit kohteessa.