Aamen. - Kävijätutkimus Kuopion Kirkkopäiville 2013
Korhonen, Niina; Luukkonen, Niina (2013)
Korhonen, Niina
Luukkonen, Niina
Savonia-ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013120920545
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013120920545
Tiivistelmä
Kirkkopäivät on kirkollinen suurtapahtuma, jonka järjestää Kirkkopalvelut ry. Tapahtuma järjestetään joka toinen vuosi toukokuussa. Kirkkopäiville kokoontuu seurakuntien työntekijöitä ja luottamushenkilöitä ympäri Suomea sekä tapahtumapaikkakunnan lähialueiden asukkaita. Tapahtuman tarkoituksena on koota ihmiset yhteen keskustele-maan, hiljentymään, rukoilemaan ja nauttimaan monipuolisesta ohjelmasta.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää millaisia kävijöitä tapahtumassa käy, ja mitkä ovat heidän motiivinsa osallistua. Tutkimuksella haluttiin saada tietoa tapahtuman kävijöiden odotuksista ja niiden toteutumisesta, tyyty-väisyydestä sekä mielikuvista. Myös kävijöiden osallistuminen ohjelmiin ja niiden sisällön mieleenpainuvuus olivat tutkittavia kohteita.
Työn teoreettisessa viitekehyksessä perehdymme tapahtumatuotantoon sekä markkinointiin. Määrittelemme kes-keiset käsitteet ja käsittelemme eri tapahtumatyypit, tapahtuman järjestämisprosessin, markkinoinnin muodot sekä tapahtumamarkkinointiin kuuluvia osia.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin kvantitatiivista tutkimusta. Aineisto kerättiin puolistrukturoidulla kyselylomakkeella Kirkkopäivien aikana 17. – 19.5.2013. Kyselylomakkeella oli 24 kysymystä, jossa kysyttiin muun muassa vastaajien taustatietoja, majoittumista tapahtuman aikana, osallistumista eri ohjelmiin sekä odotuksia ja tyytyväisyyttä. Tut-kimuksen perusjoukon koko oli 31 420, ja vastaajat valittiin yksinkertaisella satunnaisotannalla. Otoskooksi muo-dostui 263 vastaajaa.
Tutkimuksen tuloksista käy ilmi, että Kirkkopäivät oli vastaajien mielestä vetovoimainen tapahtuma, johon osallistu-taan ympäri Suomea. Vastaajat kokivat Kirkkopäivät kokonaisuutena onnistuneeksi tapahtumaksi. Tutkimuksen tuloksia ei voida yleistää koskemaan koko perusjoukkoa, sillä otos oli hyvin pieni. Tässä opinnäytetyössä esitettävät tulokset ovat kyselyyn vastaajien mielipiteitä tapahtumasta.
Vertasimme tutkimuksesta saatuja tuloksia Lahden Kirkkopäivillä 2011 tehtyyn kävijätyytyväisyyskyselyyn. Molem-pien tutkimusten tulokset olivat samankaltaisia niiltä osin kuin vertailua pystyttiin tekemään. Lahden tulokset erosi-vat omistamme siinä, että vastaajien osallistumisen syy ja mielikuvat tapahtumasta olivat erilaiset. Myös Lahdessa kyselyyn vastanneet olivat kuitenkin olleet pääosin tyytyväisiä tapahtumaan.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää millaisia kävijöitä tapahtumassa käy, ja mitkä ovat heidän motiivinsa osallistua. Tutkimuksella haluttiin saada tietoa tapahtuman kävijöiden odotuksista ja niiden toteutumisesta, tyyty-väisyydestä sekä mielikuvista. Myös kävijöiden osallistuminen ohjelmiin ja niiden sisällön mieleenpainuvuus olivat tutkittavia kohteita.
Työn teoreettisessa viitekehyksessä perehdymme tapahtumatuotantoon sekä markkinointiin. Määrittelemme kes-keiset käsitteet ja käsittelemme eri tapahtumatyypit, tapahtuman järjestämisprosessin, markkinoinnin muodot sekä tapahtumamarkkinointiin kuuluvia osia.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin kvantitatiivista tutkimusta. Aineisto kerättiin puolistrukturoidulla kyselylomakkeella Kirkkopäivien aikana 17. – 19.5.2013. Kyselylomakkeella oli 24 kysymystä, jossa kysyttiin muun muassa vastaajien taustatietoja, majoittumista tapahtuman aikana, osallistumista eri ohjelmiin sekä odotuksia ja tyytyväisyyttä. Tut-kimuksen perusjoukon koko oli 31 420, ja vastaajat valittiin yksinkertaisella satunnaisotannalla. Otoskooksi muo-dostui 263 vastaajaa.
Tutkimuksen tuloksista käy ilmi, että Kirkkopäivät oli vastaajien mielestä vetovoimainen tapahtuma, johon osallistu-taan ympäri Suomea. Vastaajat kokivat Kirkkopäivät kokonaisuutena onnistuneeksi tapahtumaksi. Tutkimuksen tuloksia ei voida yleistää koskemaan koko perusjoukkoa, sillä otos oli hyvin pieni. Tässä opinnäytetyössä esitettävät tulokset ovat kyselyyn vastaajien mielipiteitä tapahtumasta.
Vertasimme tutkimuksesta saatuja tuloksia Lahden Kirkkopäivillä 2011 tehtyyn kävijätyytyväisyyskyselyyn. Molem-pien tutkimusten tulokset olivat samankaltaisia niiltä osin kuin vertailua pystyttiin tekemään. Lahden tulokset erosi-vat omistamme siinä, että vastaajien osallistumisen syy ja mielikuvat tapahtumasta olivat erilaiset. Myös Lahdessa kyselyyn vastanneet olivat kuitenkin olleet pääosin tyytyväisiä tapahtumaan.