"Mieti, sä voit olla se joka joskus apua tarvitsee." : kuudesluokkalaisten ensiapuvalmiuden lisääminen Harjun peruskoulussa
Heiskanen, Aatu; Kähkönen, Taru (2013)
Heiskanen, Aatu
Kähkönen, Taru
Lahden ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013120920523
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013120920523
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä syksyllä 2013 Lahden kaupungin Harjun peruskoulun kuudesluokkaisille. Opinnäytetyön tavoitteena oli järjestää ensiapuopetustunnit koulun kummallekin kuudennen luokan ryhmälle. Opetuksessa keskeisenä näkökulmana oli opettaa välittämisen taitoja. Tarkoituksena oli oppilaiden ensiapuvalmiuksien ja välittämismyönteisen asenteen lisääminen sekä tekijöiden oma ammatillinen kasvu ja kehitys.
Ennen ensiaputunteja kartoitimme oppilaiden kokemuksia ensiaputilanteista alkukyselyllä, mihin sisältyi myös kysymys yleisestä hätänumerosta. Alkukyselyn vastauksia käytettiin tuntien sisällön laatimisen apuna. Tuntien jälkeen kerätyllä kirjallisella palauteaineistolla arvioimme tuntien sisällön ja toteutuksen onnistumista.
Opetetettaviksi aihealueiksi valikoituivat hätäilmoitus ja sen tekeminen, haavat, nyrjähdykset, verenvuodot ja tajuttoman auttaminen. Aiheiden valinta perustui toteutettuun alkukyselyyn sekä tutkittuun tietoon lasten oppimiskyvystä ja ensiaputaitojen omaksumisesta.
Ensiaputuntien toteutus onnistui suunnitellusti. Oppilailta kerätyn palautteen perusteella ensiapuopetus oli opettavaista, tärkeää ja hauskaa.
Ennen ensiaputunteja kartoitimme oppilaiden kokemuksia ensiaputilanteista alkukyselyllä, mihin sisältyi myös kysymys yleisestä hätänumerosta. Alkukyselyn vastauksia käytettiin tuntien sisällön laatimisen apuna. Tuntien jälkeen kerätyllä kirjallisella palauteaineistolla arvioimme tuntien sisällön ja toteutuksen onnistumista.
Opetetettaviksi aihealueiksi valikoituivat hätäilmoitus ja sen tekeminen, haavat, nyrjähdykset, verenvuodot ja tajuttoman auttaminen. Aiheiden valinta perustui toteutettuun alkukyselyyn sekä tutkittuun tietoon lasten oppimiskyvystä ja ensiaputaitojen omaksumisesta.
Ensiaputuntien toteutus onnistui suunnitellusti. Oppilailta kerätyn palautteen perusteella ensiapuopetus oli opettavaista, tärkeää ja hauskaa.