Yökerhon Facebook-markkinoinnin kehittäminen : Case Viihdemaailma Ilona, Tampere
Mäkelä, Antti; Javanainen, Anni (2013)
Mäkelä, Antti
Javanainen, Anni
Tampereen ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013120920459
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013120920459
Tiivistelmä
Opinnäytetyö käsittelee Viihdemaailma Ilonan Facebook-sivujen kehittämistä monipuolisemmiksi ja laadukkaammiksi. Teoriaosuudessa on käsitelty markkinointiajattelua, markkinoinnin tehtäviä, segmentointia sekä markkinointiviestintää. Näitä markkinoinnin osa-alueita on tarkennettu sosiaaliseen mediaan ja edelleen Facebookiin. Työn empiirisessä osiossa on arvioitu sivujen lähtötilanne ja sen pohjalta on tehty kehitysstrategia, joka pitää sisällään suunnitelmia sivujen jatkuvasta kehityksestä. Tavoitteena oli saada Ilonan Facebook-sivulle lisää tykkääjiä ja aktiivisempia käyttäjiä säännöllisten ja kiinnostavien päivitysten avulla. Sivujen kehittämisessä pohjana käytettiin Restamax-konsernin antamaa markkinointiohjeistusta.
Viihdemaailma Ilonan Facebook-sivujen tykkääjämäärä lisääntyi tasaista tahtia tarkastelujakson aikana. Päivityksistä tykättiin ja niitä kommentoitiin enemmän, joten niiden näkyvyys parani ja Ilonan markkinointi oli kattavampaa. Päivitysten monipuolisuudella Facebook-käyttäjiä saatiin sitoutettua paremmin ja sivujen ulkoasusta tuli visuaalisempi.
Opinnäytetyön teoriaosuuteen perustuen Viihdemaailma Ilonan Facebook-sivujen markkinoinnille luotiin uudenlaista ja entistä kattavampaa sisältöä. Tärkeimpiä kehityskohteita olivat kuvien lisääminen ja päivitysten säännöllisyys. Opinnäytetyössä on esitetty esimerkkejä Facebook-sivuille päivitetyistä kuvista, luoduista tapahtumista ja kilpailuista sekä niiden tuottamista tuloksista. Facebook-sivujen kehittämisprosessi oli haastavaa, mutta saatujen palautteiden ja tilastojen perusteella sivujen kehittämistä voidaan jatkaa tältä pohjalta.
Viihdemaailma Ilonan Facebook-sivujen tykkääjämäärä lisääntyi tasaista tahtia tarkastelujakson aikana. Päivityksistä tykättiin ja niitä kommentoitiin enemmän, joten niiden näkyvyys parani ja Ilonan markkinointi oli kattavampaa. Päivitysten monipuolisuudella Facebook-käyttäjiä saatiin sitoutettua paremmin ja sivujen ulkoasusta tuli visuaalisempi.
Opinnäytetyön teoriaosuuteen perustuen Viihdemaailma Ilonan Facebook-sivujen markkinoinnille luotiin uudenlaista ja entistä kattavampaa sisältöä. Tärkeimpiä kehityskohteita olivat kuvien lisääminen ja päivitysten säännöllisyys. Opinnäytetyössä on esitetty esimerkkejä Facebook-sivuille päivitetyistä kuvista, luoduista tapahtumista ja kilpailuista sekä niiden tuottamista tuloksista. Facebook-sivujen kehittämisprosessi oli haastavaa, mutta saatujen palautteiden ja tilastojen perusteella sivujen kehittämistä voidaan jatkaa tältä pohjalta.