MARKKINOINTITUTKIMUS NISSAN-ASIAKKAISTA POHJOIS-KARJALASSA
Valtonen, Ville (2013)
Valtonen, Ville
Karelia-ammattikorkeakoulu (Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu)
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013120920448
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013120920448
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena on markkinointitutkimus Nissan-asiakkaista Pohjois-Karjalassa. Veljekset Laakkosen toimeksiannosta tehdyn tutkimuksen tavoitteena on selvittää vuosien 2008 ja 2012 välisenä aikana myytyjen Nissan-henkilö- ja hyötyautojen omistajien asiakastyytyväisyyttä, sitoutuneisuutta sekä ostokäyttäytymistä Pohjois-Karjalan markkina-alueella. Tutkimuskohteina ovat automyynti, huoltopalvelu, varaosapalvelu sekä Nissanin maksulliset lisäpalvelut huolenpitosopimus ja Jatkoturva. Tutkimuksen tavoitteena on mitata yleistä asiakastyytyväisyyttä, asiakkaiden sitoutuneisuuden tasoa sekä eri palveluiden valintakriteereitä.
Tutkimus on kvantitatiivinen ja se suoritettiin osatutkimuksena. Tiedonkeruumenetelmänä käytettiin henkilökohtaisia puhelinhaastatteluita kyselylomaketta hyödyntäen kesällä 2013.
Tutkimustuloksissa kävi ilmi, että Nissan-asiakkaat ovat todella tyytyväisiä Nissan-autoihinsa sekä Veljekset Laakkosen automyynnin ja huoltopalvelun toimintaan. Nissan-asiakkaat ovat myös tulosten perusteella potentiaalisia asiakkaita tulevaisuudessa ja sen takia aktiivinen yhteydenpito heihin on kannattavaa. Maksullisten lisäpalveluiden tulevaisuus on tutkimuksen perusteella valoisa ja niiden kehittämiseen kannattaa jatkossakin panostaa.
Tutkimus on kvantitatiivinen ja se suoritettiin osatutkimuksena. Tiedonkeruumenetelmänä käytettiin henkilökohtaisia puhelinhaastatteluita kyselylomaketta hyödyntäen kesällä 2013.
Tutkimustuloksissa kävi ilmi, että Nissan-asiakkaat ovat todella tyytyväisiä Nissan-autoihinsa sekä Veljekset Laakkosen automyynnin ja huoltopalvelun toimintaan. Nissan-asiakkaat ovat myös tulosten perusteella potentiaalisia asiakkaita tulevaisuudessa ja sen takia aktiivinen yhteydenpito heihin on kannattavaa. Maksullisten lisäpalveluiden tulevaisuus on tutkimuksen perusteella valoisa ja niiden kehittämiseen kannattaa jatkossakin panostaa.