Mobiilipelin kehitys Unity-ympäristössä
Nikki, Reino (2013)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013120920436
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013120920436
Tiivistelmä
Työn tavoitteena oli tutkia Unity-pelinkehitysympäristöä ja sen soveltuvuutta pelien kehittämiseen. Tarkoituksena oli selvittää, mikä Unity on ja miten sen kanssa
työskennellään. Työn ohessa kehitettiin mobiilipeli Android-käyttöjärjestelmälle Unityohjelmistoa
käyttäen ja valmis peli julkaistiin Google Play -palvelussa.
Pelin kehityksen aikana huomattiin Unityn olevan helposti lähestyttävä, mutta silti erittäin
monipuolinen pelinkehitysympäristö, joka tarjoaa erilaisen lähestymistavan
pelinkehitysprosessiin ja avaa myös muille kuin ohjelmoijille oven pelikehityksen
maailmaan.
Tutkimuksessa todettin, että Unity on maksuttoman lisenssinsä, monialustaisuutensa sekä
yhteisöllisyytensä avulla nousemassa laajemman yleisön saataville, mutta ilmaislisenssin
monet puutteet sekä maksullisten lisenssien suuri hinta pitävät vielä Unityn kaukana
täydellisyydestä.
työskennellään. Työn ohessa kehitettiin mobiilipeli Android-käyttöjärjestelmälle Unityohjelmistoa
käyttäen ja valmis peli julkaistiin Google Play -palvelussa.
Pelin kehityksen aikana huomattiin Unityn olevan helposti lähestyttävä, mutta silti erittäin
monipuolinen pelinkehitysympäristö, joka tarjoaa erilaisen lähestymistavan
pelinkehitysprosessiin ja avaa myös muille kuin ohjelmoijille oven pelikehityksen
maailmaan.
Tutkimuksessa todettin, että Unity on maksuttoman lisenssinsä, monialustaisuutensa sekä
yhteisöllisyytensä avulla nousemassa laajemman yleisön saataville, mutta ilmaislisenssin
monet puutteet sekä maksullisten lisenssien suuri hinta pitävät vielä Unityn kaukana
täydellisyydestä.