Theseus käyttökatko ma 22.4. klo 12 alkaen. Katko jatkuu 22.4. klo 15 asti ja on koko Theseuksen laajuinen. Lisäksi töiden käsittely ja syöttö on estetty ti 23.4. ainakin klo 12 asti.
Theseus service break from Mon 22.4. at 12:00. The break will last until 15:00 on Mon 22.4. and is Theseus-wide. In addition, processing and uploading of work will be blocked until at least 12:00 on Tue 23.4.
Tuen tarve varhaiskasvatuksessa : Työvälineitä toiminnan tueksi
Kollin, Eeva (2013)
Kollin, Eeva
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013120820423
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013120820423
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni kehittämiskohteena oli tukea tarvitsevien lasten tarpeiden huomioiminen varhaiskasvatuksen arjessa sekä haastaviin kasvatustilanteisiin vastaaminen mahdollisimman tehokkaasti. Tavoitteenani oli koota kasaan mahdollisimman toimiva ja käytännönläheinen ns. ”työkalupakki”, mistä löytyisi samoista kansista paljon käytännön arjessa käyttökelpoista materiaalia ja erilaisia vinkkejä kasvatuksen tueksi ja tehostamiseksi. Työkalupakkiin keräsin eri lähteistä löytämiäni sekä omien kokemusten ja käytännön työn mukanaan tuomia toimintamalleja sekä konkreettisia vinkkejä ja ohjeita eri työvälineiden käyttöön liittyen. Uskon, että tarve tällaiselle oppaalle on syntynyt tehokkaampaa tukea ja kasvatusta tarvitsevien lasten lisääntyessä varhaiskasvatuksessa.
Omien kokemusteni sekä lukemieni erilaisten kartoitusten perusteella osa-alueet, jotka tuottavat usein huolta varhaiskasvatuksessa ovat lasten lisääntyneet puutteet tarkkaavaisuuden ja keskittymisen sekä sosiaalisen käyttäytymisen ja tunne–elämän taitojen kehityksessä ja oppimisessa. Opinnäytetyössäni keskityinkin nimenomaan näiden ongelmien aiheuttamiin tuen tarpeisiin sekä kasvatuksellisiin haasteisiin.
Työkalupakin avulla toivon auttavani myös muita tukea tarvitsevien lasten ja haastavien kasvatustilanteiden kanssa työskenteleviä aikuisia mahdollisimman tehokkaaseen, kannustavaan ja tukea antavaan varhaiskasvatustyöhön sekä avoimeen yhteistyöhön perheiden kanssa.
Työhöni kokosin myös konkreettisten työkalujen ja toimintamallien lisäksi tietoa mm. siitä, miten keskeisimmät lait, asetukset ja sopimukset vaikuttavat varhaiskasvatustyön taustalla ja miten nämä määrittelevät päivähoidon ja varhaiskasvatuksen järjestämistä tuen tarpeet huomioiden. Tietoa löytyy myös lapsen havainnoimisesta, tuen tarpeiden arvioimisesta sekä lapsen kehityksestä ja kehityksen puutteista. Työssäni toin esiin myös arjen kuntouttavien elementtien merkityksen.
Koko opinnäytetyöni ja työkalupakin lähtökohtana oli, että arjen tukitoimien ja erilaisten apuvälineiden ja toimintamallien käytön aloittamiseen tai käyttämiseen ei tarvita erikseen diagnoosia. Usein kyse on yksilöllisistä tavoitteista ja niiden tukemisesta arjen touhujen keskellä. Monet varhaiskasvatuksen kuntouttavista elementeistä ja keräämistäni toimintamalleista ovat lapsen kehitystä leikin omaisin keinoin yleisesti tukevia ja kaikille lapsille hyödyllisiä.
Omien kokemusteni sekä lukemieni erilaisten kartoitusten perusteella osa-alueet, jotka tuottavat usein huolta varhaiskasvatuksessa ovat lasten lisääntyneet puutteet tarkkaavaisuuden ja keskittymisen sekä sosiaalisen käyttäytymisen ja tunne–elämän taitojen kehityksessä ja oppimisessa. Opinnäytetyössäni keskityinkin nimenomaan näiden ongelmien aiheuttamiin tuen tarpeisiin sekä kasvatuksellisiin haasteisiin.
Työkalupakin avulla toivon auttavani myös muita tukea tarvitsevien lasten ja haastavien kasvatustilanteiden kanssa työskenteleviä aikuisia mahdollisimman tehokkaaseen, kannustavaan ja tukea antavaan varhaiskasvatustyöhön sekä avoimeen yhteistyöhön perheiden kanssa.
Työhöni kokosin myös konkreettisten työkalujen ja toimintamallien lisäksi tietoa mm. siitä, miten keskeisimmät lait, asetukset ja sopimukset vaikuttavat varhaiskasvatustyön taustalla ja miten nämä määrittelevät päivähoidon ja varhaiskasvatuksen järjestämistä tuen tarpeet huomioiden. Tietoa löytyy myös lapsen havainnoimisesta, tuen tarpeiden arvioimisesta sekä lapsen kehityksestä ja kehityksen puutteista. Työssäni toin esiin myös arjen kuntouttavien elementtien merkityksen.
Koko opinnäytetyöni ja työkalupakin lähtökohtana oli, että arjen tukitoimien ja erilaisten apuvälineiden ja toimintamallien käytön aloittamiseen tai käyttämiseen ei tarvita erikseen diagnoosia. Usein kyse on yksilöllisistä tavoitteista ja niiden tukemisesta arjen touhujen keskellä. Monet varhaiskasvatuksen kuntouttavista elementeistä ja keräämistäni toimintamalleista ovat lapsen kehitystä leikin omaisin keinoin yleisesti tukevia ja kaikille lapsille hyödyllisiä.