Jeppe-koiran seikkailut : päihdekasvatusta esikouluikäisille toiminnallisin menetelmin
Juvonen, Tiia; Leinonen, Saara (2013)
Juvonen, Tiia
Leinonen, Saara
Lahden ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013120620333
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013120620333
Tiivistelmä
Toiminnallisen opinnäytetyön tarkoituksena oli toteuttaa ehkäisevää päihdetyötä esikouluikäisille lapsille. Työn tavoitteena oli luoda malli lasten kanssa toiminnallisesti toteutettavaan päihdekasvatustyöhön. Lisäksi työssä haluttiin painottaa varhaisessa vaiheessa aloitetun työskentelyn mahdollisuuksia. Teoriaosuudessa käsittelimme sosiaalipedagogiikkaa, esikouluikäisen psykologista kehitystä, ehkäisevää päihdetyötä sekä muita toimintaa ohjaavia teemoja. Pohdintaosiossa käsiteltiin työn eettisyyteen, merkitykseen, hyödynnettävyyteen ja ammatilliseen kasvuumme liittyviä seikkoja. Pohdimme myös, millaisia kehittämisehdotuksia työllä voisi olla.
Työn kohderyhmä koostui kymmenestä Lahden kaupungin Asemantaustan päiväkodin kahden esikouluryhmän lapsista. Ryhmä muodostui sattumanvaraisesti lasten vanhemmille jaettujen lupalomakkeiden palautusten perusteella. Opinnäytetyön toiminnnallinen osa muodostui kuudesta tapaamisesta, joilla jokaisella oli oma teemansa. Toimintakerroilla käsiteltiin muun muassa itsetuntoa, sosiaalisia taitoja, tunteita sekä turvallisuutta. Toimintakerrat suunniteltiin siten, että jokaista teemaa käsiteltiin Jeppe-nimisen koirahahmon lähettämän kirjeen ja kuvan avulla. Tämän jälkeen aiheen käsittelyä jatkettiin erilaisten harjoitusten ja leikkien avulla. Palautetta toiminnasta kerättiin lapsilta Nalle-korttien ja esikouluryhmän opettajilta keskustelujen avulla. Työn toiminnallinen osuus sujui mielestämme hyvin. Tapaamiskerrat toteutuivat suunnitelmiemme mukaan, mutta joustimme ja muokkasimme niitä tarvittaessa. Lapsilta ja esikouluopettajilta saatu palaute oli myönteistä.
Työn kohderyhmä koostui kymmenestä Lahden kaupungin Asemantaustan päiväkodin kahden esikouluryhmän lapsista. Ryhmä muodostui sattumanvaraisesti lasten vanhemmille jaettujen lupalomakkeiden palautusten perusteella. Opinnäytetyön toiminnnallinen osa muodostui kuudesta tapaamisesta, joilla jokaisella oli oma teemansa. Toimintakerroilla käsiteltiin muun muassa itsetuntoa, sosiaalisia taitoja, tunteita sekä turvallisuutta. Toimintakerrat suunniteltiin siten, että jokaista teemaa käsiteltiin Jeppe-nimisen koirahahmon lähettämän kirjeen ja kuvan avulla. Tämän jälkeen aiheen käsittelyä jatkettiin erilaisten harjoitusten ja leikkien avulla. Palautetta toiminnasta kerättiin lapsilta Nalle-korttien ja esikouluryhmän opettajilta keskustelujen avulla. Työn toiminnallinen osuus sujui mielestämme hyvin. Tapaamiskerrat toteutuivat suunnitelmiemme mukaan, mutta joustimme ja muokkasimme niitä tarvittaessa. Lapsilta ja esikouluopettajilta saatu palaute oli myönteistä.