Asiakkuudenhallintaohjelmiston käyttöönotto ja vaikutus pk-yrityksen toiminnassa : case FirstView Digital Signage
Aalto, Ritva (2013)
Aalto, Ritva
Turun ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013120520309
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013120520309
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön toimeksiantaja on turkulainen osakeyhtiö FirstView Digital Signage. Yritys otti uuden asiakkuudenhallintaohjelmiston käyttöönsä keväällä 2013 ja käyttöönotto saatettiin päätökseen toimeksiannon muodossa. Projektin aikana tutustutaan CRM (Customer Relationship Management) -asiakkuudenhallintaan, palvelukulttuuriin sekä siihen liittyvän tiedon hallintaan. Nämä muodostavat työn teoreettisen viitekehyksen.
Työn toiminnallisen osan muodostaa tuotettu käyttöopas uuden asiakkuudenhallintaohjelmiston päivittäisestä käytöstä. Työn tekijä toimii yrityksessä talousvastaavana, ja oli osallisena kaikissa projektin vaiheissa. Oppaan tuottamisessa hyödynnettiin teoreettisen viitekehyksen lisäksi henkilökohtaista työkokemusta ja havaintoja yrityksessä.
Pk-yrityksissä on usein haasteellista saada palvelukulttuuri juurtumaan päivittäiseen toimintaan. Projektin tavoitteena oli saada uusi ohjelmisto mahdollisimman hyvin yrityksen käyttöön sekä tehostaa toimitusketjua ja resurssien käyttöä. Asiakkuudenhallintaa parannettiin monelta osin sekä palveluilmapiirin tärkeyttä korostettiin. Ohjelmiston käyttöä yhdenmukaistettiin ja tehostettiin, jotta saavutettiin toivottuja kustannussäästöjä. Käyttöopas jää yrityksen käyttöön avustamaan niin uusien kuin nykyisten työntekijöiden käyttökoulutuksessa.
Työn toiminnallisen osan muodostaa tuotettu käyttöopas uuden asiakkuudenhallintaohjelmiston päivittäisestä käytöstä. Työn tekijä toimii yrityksessä talousvastaavana, ja oli osallisena kaikissa projektin vaiheissa. Oppaan tuottamisessa hyödynnettiin teoreettisen viitekehyksen lisäksi henkilökohtaista työkokemusta ja havaintoja yrityksessä.
Pk-yrityksissä on usein haasteellista saada palvelukulttuuri juurtumaan päivittäiseen toimintaan. Projektin tavoitteena oli saada uusi ohjelmisto mahdollisimman hyvin yrityksen käyttöön sekä tehostaa toimitusketjua ja resurssien käyttöä. Asiakkuudenhallintaa parannettiin monelta osin sekä palveluilmapiirin tärkeyttä korostettiin. Ohjelmiston käyttöä yhdenmukaistettiin ja tehostettiin, jotta saavutettiin toivottuja kustannussäästöjä. Käyttöopas jää yrityksen käyttöön avustamaan niin uusien kuin nykyisten työntekijöiden käyttökoulutuksessa.