"Joo mä lopetan pian!" : Katsaus nuorten pelitottumuksiin ja pelien vaikutuksiin
Heikkuri, Matti; Vuorenmaa, Jan-Markus (2013)
Heikkuri, Matti
Vuorenmaa, Jan-Markus
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013120520287
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013120520287
Tiivistelmä
Videopelaaminen on yleistynyt yhä enemmän viime vuosien aikana ja lähes jokainen nuori pelaa niitä. Pelaamisesta on tullut myös paljon globaalimpi ilmiö verkkopelimahdollisuuksien lisääntymisen seurauksena. Nykyisin videopeleistä puhutaan mediassa lähinnä negatiivisena ilmiönä. Videopelaamisella on kuitenkin sekä positiivisia, että negatiivisia vaikutuksia, joista tulisi olla tietoinen.
Tavoitteenamme oli tuottaa hyvä yleistietopaketti nuorten pelitottumuksista ja pelien vaikutuksista, jota kaikki lasten ja nuorten kanssa työtä tekevät voisivat hyödyntää. Opinnäytetyössämme käymme läpi videopelien historian lyhyesti ja tarkastelemme sitä, minkälainen rooli niillä on osana nuorisokulttuuria ja nuorten vapaa-aikaa. Perehdymme myös kirjallisuuden pohjalta videopelien fyysisiin, psyykkisiin ja sosiaalisiin vaikutuksiin nuorten kehityksessä.
Opinnäytetyön tutkimusosa on luonteeltaan määrällinen. Toteutimme kyselylomaketutkimuksen Seinäjoen lyseon 9. luokkalaisille ja otanta oli 107. Aineiston analysoinnissa käytettiin SPSS-ohjelmaa, jolla tehtiin frekvenssi- ja ristiintaulukoita. Tutkimuksessa keskityimme nuorten pelitottumuksiin, eli paljonko pelataan, mitä pelataan ja miksi pelataan. Lisäksi selvitimme nuorten suhtautumista ikärajoihin ja noudatetaanko niitä. Selvitimme myös onko pelaamisella vaikutusta englannin kielen taitoon, sekä miten sukupuolierot näkyivät eri teemojen kohdalla.
Tekemämme tutkimuksen mukaan yli 90% nuorista pelaa videopelejä vähintään satunnaisesti. Mobiilipelit ja räiskintäpelit olivat suosituimpia. Sosiaalinen pelaaminen oli pojilla yleisempää kuin tytöillä. Sukupuolten välinen ero ikärajoihin suhtautumisessa oli hyvin merkittävä. Tytöistä noin 80% piti rajoja tarpeellisina, kun taas pojista näin ajatteli alle 30%. Videopeleillä näytti tutkimuksen mukaan olevan positiivinen vaikutus englannin kielen taitoon, jos niitä pelattiin usein.
Tavoitteenamme oli tuottaa hyvä yleistietopaketti nuorten pelitottumuksista ja pelien vaikutuksista, jota kaikki lasten ja nuorten kanssa työtä tekevät voisivat hyödyntää. Opinnäytetyössämme käymme läpi videopelien historian lyhyesti ja tarkastelemme sitä, minkälainen rooli niillä on osana nuorisokulttuuria ja nuorten vapaa-aikaa. Perehdymme myös kirjallisuuden pohjalta videopelien fyysisiin, psyykkisiin ja sosiaalisiin vaikutuksiin nuorten kehityksessä.
Opinnäytetyön tutkimusosa on luonteeltaan määrällinen. Toteutimme kyselylomaketutkimuksen Seinäjoen lyseon 9. luokkalaisille ja otanta oli 107. Aineiston analysoinnissa käytettiin SPSS-ohjelmaa, jolla tehtiin frekvenssi- ja ristiintaulukoita. Tutkimuksessa keskityimme nuorten pelitottumuksiin, eli paljonko pelataan, mitä pelataan ja miksi pelataan. Lisäksi selvitimme nuorten suhtautumista ikärajoihin ja noudatetaanko niitä. Selvitimme myös onko pelaamisella vaikutusta englannin kielen taitoon, sekä miten sukupuolierot näkyivät eri teemojen kohdalla.
Tekemämme tutkimuksen mukaan yli 90% nuorista pelaa videopelejä vähintään satunnaisesti. Mobiilipelit ja räiskintäpelit olivat suosituimpia. Sosiaalinen pelaaminen oli pojilla yleisempää kuin tytöillä. Sukupuolten välinen ero ikärajoihin suhtautumisessa oli hyvin merkittävä. Tytöistä noin 80% piti rajoja tarpeellisina, kun taas pojista näin ajatteli alle 30%. Videopeleillä näytti tutkimuksen mukaan olevan positiivinen vaikutus englannin kielen taitoon, jos niitä pelattiin usein.