Lapsikohtainen varhaiskasvatussuunnitelmalomakkeen sisältöjen suunnittelu kasvatuskumppanuudessa
Rantala, Heidi (2013)
Rantala, Heidi
Hämeen ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013120520241
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013120520241
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö tehtiin yhteistyössä pirkanmaalaisen kunnan kanssa. Yhdyshenkilönä opinnäytetyölle toimi kyseisen kunnan varhaiskasvatuksen päällikkö. Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää 3–5-vuotiaiden lasten, heidän vanhempiensa ja kasvattajien näkemyksiä lapsikohtaisen varhaiskasvatussuunnitelmalomakkeen sisällöstä.
Tutkimuksen teoreettisena lähtökohtana oli Urie Bronfenbrennerin ekologinen kasvatusteoria. Teoriaosuudessa tuodaan esille kodin ja päivähoidon välinen yhteistyö. Valtakunnallinen käsitetaso näyttäytyy varhaiskasvatusta ohjaavissa asiakirjoissa ja tutkimuksissa. Opinnäytetyön teoriaosassa tarkastellaan myös kasvatuskumppanuutta ilmiönä sekä pohditaan vanhempien osallisuutta varhaiskasvatuksessa.
Tutkimustehtävänä oli, millaisia näkemyksiä 3–5-vuotiailla lapsilla, heidän vanhemmillaan ja päiväkodin kasvattajilla on lapsikohtaisen varhaiskasvatussuunnitelmalomakkeen sisällöstä. Opinnäytetyössä tutkimusmenetelmänä oli kvalitatiivinen tutkimus. Aineisto opinnäytetyöhön kerättiin kyselylomaketta, Learning café -menetelmää ja ryhmähaastattelua käyttäen.
Tulosten perusteella voitiin päätellä, että lapset, heidän vanhempansa ja päiväkodin kasvattajat pitivät merkittävänä asiana sitä, että jokainen lapsi tulisi nähdyiksi ja kuulluiksi. Lapsen osallisuus tulisi näkyä varhaiskasvatussuunnitelmalomakkeessa. Lapsikohtainen varhaiskasvatussuunnitelmalomakkeen työstäminen jatkuu päivähoidon arjessa.
Tutkimuksen teoreettisena lähtökohtana oli Urie Bronfenbrennerin ekologinen kasvatusteoria. Teoriaosuudessa tuodaan esille kodin ja päivähoidon välinen yhteistyö. Valtakunnallinen käsitetaso näyttäytyy varhaiskasvatusta ohjaavissa asiakirjoissa ja tutkimuksissa. Opinnäytetyön teoriaosassa tarkastellaan myös kasvatuskumppanuutta ilmiönä sekä pohditaan vanhempien osallisuutta varhaiskasvatuksessa.
Tutkimustehtävänä oli, millaisia näkemyksiä 3–5-vuotiailla lapsilla, heidän vanhemmillaan ja päiväkodin kasvattajilla on lapsikohtaisen varhaiskasvatussuunnitelmalomakkeen sisällöstä. Opinnäytetyössä tutkimusmenetelmänä oli kvalitatiivinen tutkimus. Aineisto opinnäytetyöhön kerättiin kyselylomaketta, Learning café -menetelmää ja ryhmähaastattelua käyttäen.
Tulosten perusteella voitiin päätellä, että lapset, heidän vanhempansa ja päiväkodin kasvattajat pitivät merkittävänä asiana sitä, että jokainen lapsi tulisi nähdyiksi ja kuulluiksi. Lapsen osallisuus tulisi näkyä varhaiskasvatussuunnitelmalomakkeessa. Lapsikohtainen varhaiskasvatussuunnitelmalomakkeen työstäminen jatkuu päivähoidon arjessa.