Viulunsoiton ryhmäopetus lapsi- ja aikuisryhmässä
Valoranta, Ritva (2013)
Valoranta, Ritva
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013120520215
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013120520215
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä perehdyttiin lapsi- ja aikuisryhmän viulunsoiton ryhmäopetukseen. Työn tarkoituksena oli selvittää viulunsoiton ryhmäopetuksen opetusmenetelmiä, haasteita, mahdollisuuksia ja oppilaiden suhtautumista ryhmäopetukseen. Työssä tarkasteltiin, millaisia opetusmenetelmiä on käytetty Colour string-, Suzuki- ja Näppäri-menetelmissä sekä perehdyttiin yhteistoiminnallisen oppimisen soveltuvuuteen viuluryhmässä.
Tutkimuksessa tutkittiin lapsiryhmän toimintaa lukuvuoden 2012-2013 ja aikuisryhmän toimintaa syyslukukauden 2012. Opetuksessa käytettiin hyväksi esitettyjen menetelmien toimintamalleja. Ryhmien toimintaa analysoitiin lapsi- ja aikuisryhmän kyselyn avulla sekä omien havaintojeni pohjalta.
Työ osoitti, että ryhmäopetus ja yksilöopetus tukevat toisiaan. Sekä lapsiryhmässä että aikuisryhmässä todettiin yksilötuntien merkitys – soitonopetusta ei voi toteuttaa vain ryhmätunneilla. Sosiaaliset taidot kehittyivät ryhmätuntien myötä ja aikuisryhmän voimakas keskinäinen vuorovaikutus opetustilanteessa auttoi opiskelijoita oivaltamaan opeteltavan asian. Aikuisille ryhmätunnit olivat itseluottamusta tukeva tekijä.
Tutkimuksessa tutkittiin lapsiryhmän toimintaa lukuvuoden 2012-2013 ja aikuisryhmän toimintaa syyslukukauden 2012. Opetuksessa käytettiin hyväksi esitettyjen menetelmien toimintamalleja. Ryhmien toimintaa analysoitiin lapsi- ja aikuisryhmän kyselyn avulla sekä omien havaintojeni pohjalta.
Työ osoitti, että ryhmäopetus ja yksilöopetus tukevat toisiaan. Sekä lapsiryhmässä että aikuisryhmässä todettiin yksilötuntien merkitys – soitonopetusta ei voi toteuttaa vain ryhmätunneilla. Sosiaaliset taidot kehittyivät ryhmätuntien myötä ja aikuisryhmän voimakas keskinäinen vuorovaikutus opetustilanteessa auttoi opiskelijoita oivaltamaan opeteltavan asian. Aikuisille ryhmätunnit olivat itseluottamusta tukeva tekijä.