Mise en scène ja kertova lavastus
Bruun, Ida (2013)
Bruun, Ida
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013120520170
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013120520170
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö tutkii mise en scèneä ja lavastuksen kerronnallista vaikutusta elokuvassa. Työ on toteutettu toiminnallisena ja koostuu kirjallisesta osasta ja teososasta. Teososa on vuonna 2012 ensi-iltansa saanut fiktiivinen lyhytelokuva Varjelus. Toimin elokuvassa lavastajana ja rekvisitöörinä.
Kirjallinen osuus alkaa käsittelemällä mise en scènen, eli ’näyttämöllepanon’ määritelmää ja sen syntyä elokuvalliseksi konseptiksi. Työ etenee esittelemään ja tarkastelemaan käsitteen eri visuaalisia elementtejä ja niiden toimivuutta niin yhdessä kuin erikseen. Varjelus-elokuvalle omistetussa luvussa nostetaan esiin yksi elokuvassa esiintyvä kuva ja analysoidaan sitä lyhyesti lavastuksen ja mise en scènen näkökulmasta. Työn päätöskappaleessa tarkastellaan lavastuksen normista poikkeavaa roolia aktiivisena välineenä, jolla elokuvan juonta tai dramatiikkaa voi kuljettaa eteenpäin.
Työn lähdemateriaalina on käytetty alan kirjallisuutta sekä muutamaa verkkolähdettä. Tekstiin on upotettu runsaasti referenssikuvia elokuvista, helpottamaan sisällön ymmärtä-mistä sekä tukemaan mielipiteitä ja esimerkkejä.
Mise en scène on syystä ennemmin analyyttinen konsepti kuin käytännön työkalu. Kuvauksissa sen eri elementit rakentuvat usein omina osa-alueinaan monen ihmisen voimin, kuitenkin ohjaajan valvovan silmän alla. Taitava elokuvatekijä tunnistaa kuitenkin mise en scènen myös kuvaustilanteessa ja osaa rakentaa tietynlaisen tunnelman ja ilmeen mise en scènen eri elementtejä ajatellen, sekä hyödyntämään niiden vuorovaikutteisia mahdollisuuksia.
Kirjallinen osuus alkaa käsittelemällä mise en scènen, eli ’näyttämöllepanon’ määritelmää ja sen syntyä elokuvalliseksi konseptiksi. Työ etenee esittelemään ja tarkastelemaan käsitteen eri visuaalisia elementtejä ja niiden toimivuutta niin yhdessä kuin erikseen. Varjelus-elokuvalle omistetussa luvussa nostetaan esiin yksi elokuvassa esiintyvä kuva ja analysoidaan sitä lyhyesti lavastuksen ja mise en scènen näkökulmasta. Työn päätöskappaleessa tarkastellaan lavastuksen normista poikkeavaa roolia aktiivisena välineenä, jolla elokuvan juonta tai dramatiikkaa voi kuljettaa eteenpäin.
Työn lähdemateriaalina on käytetty alan kirjallisuutta sekä muutamaa verkkolähdettä. Tekstiin on upotettu runsaasti referenssikuvia elokuvista, helpottamaan sisällön ymmärtä-mistä sekä tukemaan mielipiteitä ja esimerkkejä.
Mise en scène on syystä ennemmin analyyttinen konsepti kuin käytännön työkalu. Kuvauksissa sen eri elementit rakentuvat usein omina osa-alueinaan monen ihmisen voimin, kuitenkin ohjaajan valvovan silmän alla. Taitava elokuvatekijä tunnistaa kuitenkin mise en scènen myös kuvaustilanteessa ja osaa rakentaa tietynlaisen tunnelman ja ilmeen mise en scènen eri elementtejä ajatellen, sekä hyödyntämään niiden vuorovaikutteisia mahdollisuuksia.