Theseus käyttökatko ma 22.4. klo 12 alkaen. Katko jatkuu 22.4. klo 15 asti ja on koko Theseuksen laajuinen. Lisäksi töiden käsittely ja syöttö on estetty ti 23.4. ainakin klo 12 asti. Theseus service break from Mon 22.4. at 12:00. The break will last until 15:00 on Mon 22.4. and is Theseus-wide. In addition, processing and uploading of work will be blocked until at least 12:00 on Tue 23.4.
Tuotesijoittelu ja sen havaitseminen suomalaisissa televisio-ohjelmissa
Kankare, Anna (2013)
Kankare, Anna
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013120420134
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013120420134
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee tuotesijoittelua ja sen havaitsemista suomalaisissa televisio-ohjelmissa. Tavoitteena oli selvittää, kuinka hyvin katsojat tietävät käsitteen tuotesijoittelu. Toiseksikin selvitettiin, kuinka hyvin katsojat havaitsevat tuotesijoittelua ja mitä asenteita se heissä herättää.
Teoriaosiossa käytiin läpi television ja televisiomainonnan historiaa. Tarkemmin kuitenkin keskityttiin tuotesijoitteluun markkinointiviestinnän välineenä ja muihin siihen tiivisti liittyviin käsitteisiin, kuten piilomainontaan ja sponsorointiin. Viimeiseksi teoriaosiossa keskityttiin havainnointiin ja siihen, kuinka brändin tunnettuus tähän vaikuttaa. Koko teoriaosio antoi pohjan tutkimukselle, joka suoritettiin kvalitatiivisena tutkimuksena kolmen ryhmähaastattelun avulla.
Empiriaosuus toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena. Tutkimuksessa pidettiin ryhmähaastattelu kolmelle eri ikäryhmälle. Ikäryhmät olivat 18-30 -vuotiaat, 31-55 -vuotiaat ja yli 55 -vuotiaat. Haastattelut tehtiin parin viikon sisällä lokakuussa 2013. Ryhmät koostuivat niin naisista kuin miehistä, jotka seuraavat televisiota lähes päivittäin. Koko tutkimusryhmän koko oli 12 haastateltavaa. Tutkimustuloksia verrattiin ryhmien kesken sekä Viestintäviraston vuonna 2006 tekemään tutkimukseen. Aikaisempi tutkimus oli tehty ennen vuonna 2010 tapahtunutta lainsäädännön muutosta. Lakia televisio- ja radiomainonnasta uudistettiin tällöin varsinkin tuotesijoittelun osalta.
Tutkimuksia vertailtaessa todettiin, että asenteet tuotesijoittelua kohtaan ovat muuttuneet melko vähän sitten vuoden 2006. Tuotesijoittelun käsitteet olivat haastateltaville edelleen vieraita ja tuotesijoittelua havaittiin huonosti. Edes tunnettuja tuotteita ei havaittu ohjelmista. Pääasiallisesti tuotesijoitteluun suhtaudutaan kuitenkin positiivisesti eikä sitä haluttaisi kieltää. Tuotesijoittelun koettiin palvelevan katsojaa esittelemällä uusia tuotteita niiden oikeassa ympäristössä ja antamalla katsojalle vinkkejä ostokäyttäytymiseen. Ainoastaan nuorten keskuudessa oli havaittavissa kapinointia yleisesti markkinointiyhteiskuntaa kohtaan.
Teoriaosiossa käytiin läpi television ja televisiomainonnan historiaa. Tarkemmin kuitenkin keskityttiin tuotesijoitteluun markkinointiviestinnän välineenä ja muihin siihen tiivisti liittyviin käsitteisiin, kuten piilomainontaan ja sponsorointiin. Viimeiseksi teoriaosiossa keskityttiin havainnointiin ja siihen, kuinka brändin tunnettuus tähän vaikuttaa. Koko teoriaosio antoi pohjan tutkimukselle, joka suoritettiin kvalitatiivisena tutkimuksena kolmen ryhmähaastattelun avulla.
Empiriaosuus toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena. Tutkimuksessa pidettiin ryhmähaastattelu kolmelle eri ikäryhmälle. Ikäryhmät olivat 18-30 -vuotiaat, 31-55 -vuotiaat ja yli 55 -vuotiaat. Haastattelut tehtiin parin viikon sisällä lokakuussa 2013. Ryhmät koostuivat niin naisista kuin miehistä, jotka seuraavat televisiota lähes päivittäin. Koko tutkimusryhmän koko oli 12 haastateltavaa. Tutkimustuloksia verrattiin ryhmien kesken sekä Viestintäviraston vuonna 2006 tekemään tutkimukseen. Aikaisempi tutkimus oli tehty ennen vuonna 2010 tapahtunutta lainsäädännön muutosta. Lakia televisio- ja radiomainonnasta uudistettiin tällöin varsinkin tuotesijoittelun osalta.
Tutkimuksia vertailtaessa todettiin, että asenteet tuotesijoittelua kohtaan ovat muuttuneet melko vähän sitten vuoden 2006. Tuotesijoittelun käsitteet olivat haastateltaville edelleen vieraita ja tuotesijoittelua havaittiin huonosti. Edes tunnettuja tuotteita ei havaittu ohjelmista. Pääasiallisesti tuotesijoitteluun suhtaudutaan kuitenkin positiivisesti eikä sitä haluttaisi kieltää. Tuotesijoittelun koettiin palvelevan katsojaa esittelemällä uusia tuotteita niiden oikeassa ympäristössä ja antamalla katsojalle vinkkejä ostokäyttäytymiseen. Ainoastaan nuorten keskuudessa oli havaittavissa kapinointia yleisesti markkinointiyhteiskuntaa kohtaan.