Musiikista iloa päiväkodin arkeen : Varhaisiän musiikkikasvattaja kouluttajana päiväkodissa
Mesimäki, Erja (2013)
Mesimäki, Erja
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013120420131
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013120420131
Tiivistelmä
Opinnäytetyössäni käsittelen kahden päiväkodin henkilöstölle kehittämääni musiikkikoulutusta. Tavoitteenani oli laatia koulutus, josta päiväkodin henkilöstö saa paljon hyötyä käytännön työhönsä pitkäksi aikaa. Tavoitteen saavuttamiseksi oli olennaista huomioida asiakkaan toiveet koulutuksen sisällöstä ja aikatauluista sekä suunnitella näiden pohjalta eheä ja loogisesti etenevä koulutuskokonaisuus. Tärkeää oli myös onnistua löytämään koulutukseen sellaisia työtapoja, joilla koulutuksen sisältö avautuu mahdollisimman ymmärrettävästi ja mielekkäällä tavalla aikuisille oppijoille. Päädyin siksi soveltamaan yhteistoiminnallisia ja osallistavia opettamisen ja oppimisen tapoja. Lisäksi pidin merkityksellisenä keskittyä hyvän oppimisilmapiirin luomiseen.
Koulutus onnistui hyvin asiakaslähtöisyydessään. Sisältö oli juuri sitä, mitä koulutukseen osallistuneiden päiväkotien henkilöstöt toivoivat, ja aikataulut sopivat päiväkotien arkeen. Koulutuskokonaisuuden rakenne ja käytetyt työtavat tukivat hyvin koulutettavien oppimista. He kokivat myös oppimisilmapiirin hyväksi. Kehittämässäni musiikkikoulutuksessa saavutettiin siis edellytyksiä sille, että päiväkodeissa voitaisiin soveltaa koulutuksen sisältöä sen päättymisen jälkeenkin.
Työ on suunnattu kaikille päiväkotien musiikkitoiminnan kehittämisestä sekä musiikkikasvatusta tukevan koulutuksen järjestämisestä kiinnostuneille.
Koulutus onnistui hyvin asiakaslähtöisyydessään. Sisältö oli juuri sitä, mitä koulutukseen osallistuneiden päiväkotien henkilöstöt toivoivat, ja aikataulut sopivat päiväkotien arkeen. Koulutuskokonaisuuden rakenne ja käytetyt työtavat tukivat hyvin koulutettavien oppimista. He kokivat myös oppimisilmapiirin hyväksi. Kehittämässäni musiikkikoulutuksessa saavutettiin siis edellytyksiä sille, että päiväkodeissa voitaisiin soveltaa koulutuksen sisältöä sen päättymisen jälkeenkin.
Työ on suunnattu kaikille päiväkotien musiikkitoiminnan kehittämisestä sekä musiikkikasvatusta tukevan koulutuksen järjestämisestä kiinnostuneille.