Laadunhallinnan menetelmien kehittäminen Ylöjärven kotihoidossa
Lamppu, Kirsi-Maria (2013)
Lamppu, Kirsi-Maria
Tampereen ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013120420103
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013120420103
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä kuvataan kuinka Ylöjärven kaupungin kotihoidolle laadittiin yhteistoiminnallisesti laadunhallinnan välineitä työyhteisön käyttöön. Opinnäytetyön tuotoksena syntyi toiminta- ja laatukäsikirjan, joka sisältää toimintaympäristön kuvauksen, työnkuvat, prosessit sekä turvallisuusnäkökulmat. Opinnäytetyön tavoitteena oli sitouttaa kotihoidon työntekijät miettimään oman työnsä merkitystä ja liittämään laatuajattelu osaksi jokapäiväistä asiakastyötä. Toiminta- ja laatukäsikirjan rakentaminen tehtiin toiminnallisena kehittämisprosessina jossa käytettiin kirjallisuukatsausta teoreettisen viitekehyksen haltuun ottamiseksi, puolistrukturoitua teemahaastattelua asiakkaiden tarpeiden ja odotusten selvittämiseksi sekä yhteistoiminnallisia kehittämisiltapäiviä, joiden tuotoksista syntyi käsikirja.
Asiakkaat kaipasivat kotihoidon työntekijöiltä enemmän aikaa ja kokonaisuuden hallintaa heidän asioiden hoitamiseksi. Asiakkaat olivat pääsääntöisesti tyytyväisiä kotihoidon palveluiden sisältöön ja laajuuteen sekä siihen, että kotihoidon sai tarvittaessa kiinni ja apua sitä kautta. Asiakashaastattelujen tulokset olivat pohja kotihoidon kehittämispäiville, joissa rakennettiin prosessikuvaukset kotihoidon palveluista. Prosessikuvauksista nostettiin tärkeimmät kohdat pohjaksi työntekijöiden tehtävänkuvauksille. Näistä kokonaisuuksista rakentui toiminta- ja laatukäsikirja.
Työntekijät kokivat yhteistoiminnallisen kehittämistyön hyvänä tapana syventyä tarkemmin työhön, mitä tehdään päivittäin. Työntekijät pitivät tärkeänä, että pääsivät itse kehittämään omaa työn sisältöä eteenpäin. Toiminta- ja laatukäsikirja on laaja kokonaisuus, joka on vain Ylöjärven kaupungin kotihoidon käytössä. Toiminta- ja laatukäsikirja olisi voinut sisältää vielä tiedonkulun ja perehdyttämisen prosessit, jotka ovat tärkeitä työn sisällön kannalta. Yhteistoiminnalliseen kehittämistyöhön olisi voinut käyttää vielä enemmän aikaa, jotta oltaisi päästy syvemmälle prosessien sisältöihin, mutta työyhteisön aikataulu ei mahdollistanut syvempää kehittämistyötä tässä kohtaa. Kehittämistyö jatkuu tästä edelleen pidemmälle työyhteisön sisällä.
Asiakkaat kaipasivat kotihoidon työntekijöiltä enemmän aikaa ja kokonaisuuden hallintaa heidän asioiden hoitamiseksi. Asiakkaat olivat pääsääntöisesti tyytyväisiä kotihoidon palveluiden sisältöön ja laajuuteen sekä siihen, että kotihoidon sai tarvittaessa kiinni ja apua sitä kautta. Asiakashaastattelujen tulokset olivat pohja kotihoidon kehittämispäiville, joissa rakennettiin prosessikuvaukset kotihoidon palveluista. Prosessikuvauksista nostettiin tärkeimmät kohdat pohjaksi työntekijöiden tehtävänkuvauksille. Näistä kokonaisuuksista rakentui toiminta- ja laatukäsikirja.
Työntekijät kokivat yhteistoiminnallisen kehittämistyön hyvänä tapana syventyä tarkemmin työhön, mitä tehdään päivittäin. Työntekijät pitivät tärkeänä, että pääsivät itse kehittämään omaa työn sisältöä eteenpäin. Toiminta- ja laatukäsikirja on laaja kokonaisuus, joka on vain Ylöjärven kaupungin kotihoidon käytössä. Toiminta- ja laatukäsikirja olisi voinut sisältää vielä tiedonkulun ja perehdyttämisen prosessit, jotka ovat tärkeitä työn sisällön kannalta. Yhteistoiminnalliseen kehittämistyöhön olisi voinut käyttää vielä enemmän aikaa, jotta oltaisi päästy syvemmälle prosessien sisältöihin, mutta työyhteisön aikataulu ei mahdollistanut syvempää kehittämistyötä tässä kohtaa. Kehittämistyö jatkuu tästä edelleen pidemmälle työyhteisön sisällä.