Opettajan keinoja motivoida opiskelua
Gustafsson-Tuhkunen, Carita; Kippo, Antti (2013)
Gustafsson-Tuhkunen, Carita
Kippo, Antti
Tampereen ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013120420099
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013120420099
Tiivistelmä
Tämän hankkeen tavoitteena oli selvittää keinoja kuinka opettaja voi kehittää itseään motivoivana opettajana sekä löytää konkreettisia ohjeita kuinka luento-opetus voisi olla motivoiva. Huomattava osa opetuksesta on yhä luentotyyppisiä, toisaalta nuorten on usein vaikea jaksaa niitä seurata. Jotta nämäkin opetushetket olisivat mahdollisimman tehokkaita, on niitä syytä kehittää ja panostaa niihin.
Opiskelijoiden hyvä motivaatio parantaa myös opettajan työssä jaksamista. Hyvä opiskelumotivaatio auttaa jokaista opiskelijaa selviytymään elämässään paremmin ja auttaa myös alueellisesti yrityksiä pärjäämään paremmin työntekijöiden ollessa ammattitaitoisia ja kehityshaluisia. Välilliset vaikutukset syrjäytyneistä ja muuten huonosti opinnoista selviävistä opiskelijoista on suuret.
Tämän hankkeen menetelmänä käytettiin teoriaan perustuvaa teemahaastattelua. Haastattelun kohteena oli viisi ammatillisen koulutuksen opettajaa. Opettajat olivat joko terveysalan tai luonnonvara -alan opettajia. Opettajia haastateltiin heidän kokemuksistaan opiskelijoiden motivaatioon vaikuttavista seikoista, erityisesti luento -opetukseen liittyen.
Haastatteluiden perusteella tultiin siihen johtopäätökseen, että opiskelijoiden motivaatio on riippuvainen sekä ympäristöstä, opettajasta että opetusmenetelmistä. Tietyt seikat kuten opettajan innostuneisuus aiheestaan tai kouluttautumisen tärkeys koettiin yhtälailla motivaatioon vaikuttaviksi seikoiksi. Haastateltavat opettajat käyttivät monipuolisesti erialaisia opetusmenetelmiä opetuksen tukena.
Tuloksista kävi kuitenkin ilmi, että eri aloilla tietyt seikat korostuivat erilailla. Hanketta voisi kehittää pidemmälle vertailemalla eri alojen opettajien käyttämiä menetelmiä toisiinsa.
Opiskelijoiden hyvä motivaatio parantaa myös opettajan työssä jaksamista. Hyvä opiskelumotivaatio auttaa jokaista opiskelijaa selviytymään elämässään paremmin ja auttaa myös alueellisesti yrityksiä pärjäämään paremmin työntekijöiden ollessa ammattitaitoisia ja kehityshaluisia. Välilliset vaikutukset syrjäytyneistä ja muuten huonosti opinnoista selviävistä opiskelijoista on suuret.
Tämän hankkeen menetelmänä käytettiin teoriaan perustuvaa teemahaastattelua. Haastattelun kohteena oli viisi ammatillisen koulutuksen opettajaa. Opettajat olivat joko terveysalan tai luonnonvara -alan opettajia. Opettajia haastateltiin heidän kokemuksistaan opiskelijoiden motivaatioon vaikuttavista seikoista, erityisesti luento -opetukseen liittyen.
Haastatteluiden perusteella tultiin siihen johtopäätökseen, että opiskelijoiden motivaatio on riippuvainen sekä ympäristöstä, opettajasta että opetusmenetelmistä. Tietyt seikat kuten opettajan innostuneisuus aiheestaan tai kouluttautumisen tärkeys koettiin yhtälailla motivaatioon vaikuttaviksi seikoiksi. Haastateltavat opettajat käyttivät monipuolisesti erialaisia opetusmenetelmiä opetuksen tukena.
Tuloksista kävi kuitenkin ilmi, että eri aloilla tietyt seikat korostuivat erilailla. Hanketta voisi kehittää pidemmälle vertailemalla eri alojen opettajien käyttämiä menetelmiä toisiinsa.