Budjetoinnin ja kannattavuuden seurantamallin laatiminen kohdeyritykseen
Nieminen, Marianne (2013)
Nieminen, Marianne
Oulun seudun ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013120420098
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013120420098
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli suunnitella toimeksiantajayritykselle työkalu budjetin sekä kannattavuuden seurantaa varten. Tarkoituksena oli laatia ensi vuodelle kiinteä tulosbudjetti sekä osabudjeteista myynnin, ostojen ja kiinteiden kulujen budjetit. Työkalun tavoitteena oli, että tavoitteiden toteutumista sekä kannattavuutta voidaan seurata neljännesvuosittain. Työn tarkoituksena oli lisäksi tutkia, miten eri tulostekijöiden muutokset vaikuttavat kannattavuuteen ja yrityksen tulokseen.
Työn toimeksiantajana oli koruja ja muita kodin design-tuotteita suunnitteleva ja valmistava perheyritys. Yrityksessä on aiemmin hyödynnetty todella vähän budjetointia ja muita kannattavuuslaskelmia, joten työn toteuttamiselle oli selkeä tarve. Laajentumisen johdosta yrityksessä on asetettu suuret kasvutavoitteet, joiden toteutumista on tärkeää seurata säännöllisesti.
Opinnäytetyö oli luonteeltaan toiminnallinen ja se koostui teoriaosuudesta ja toiminnallisesta osuudesta. Tietoperustana toimivat alan kirjallisuus sekä toimeksiantajalta saatu tieto. Työn toteuttamisessa hyödynnettiin teoriatietoa budjetointiin sekä kannattavuuteen liittyen. Teorian pohjalta toteutettiin työn toiminnallinen osa, jonka suunnittelussa oleellisessa asemassa lähdekirjallisuuden ohella olivat toimeksiantajan omat tavoitteet.
Työn tuloksena laadittiin osabudjetit ja tulosbudjetti sekä seurantajärjestelmä Microsoft Excel – taulukkolaskentaohjelmalla. Seurantajärjestelmä pyrittiin laatimaan mahdollisimman automaattiseksi, jotta sen käyttö olisi vaivatonta. Tavoitteiden ja kannattavuuden seurannan helpottamiseksi työkaluun liitettiin erilaisia tunnuslukuja mittareita kuten kate- ja toteutumisprosentit. Työkalun avulla mahdollistettiin myös tuotekohtaisen kustannusrakenteen tarkastelu huomioimalla valmistuskustannuksissa tapahtuvat muutokset tuotteiden katteeseen. Herkkyysanalyysiä hyödynnettiin yrityksen kannattavuuden arvioinnissa tekemällä kannattavuusanalyysi.
Kannattavuusanalyysissä ilmeni, että yrityksen tulokseen vaikuttavat voimakkaimmin volyymissa sekä tuotteiden hinnoissa tapahtuvat muutokset. Muiden kustannusten muutoksella ei ollut yhtä voimakasta vaikutusta yrityksen kannattavuuteen. Jatkotoimenpiteinä yritys voisi tehdä tarkemman tuotekohtaisen kannattavuusanalyysin, jonka avulla voidaan havaita yrityksen tuotevalikoiman sisältämät kannattamattomat ja jopa tappiolliset tuotteet.
Työn toimeksiantajana oli koruja ja muita kodin design-tuotteita suunnitteleva ja valmistava perheyritys. Yrityksessä on aiemmin hyödynnetty todella vähän budjetointia ja muita kannattavuuslaskelmia, joten työn toteuttamiselle oli selkeä tarve. Laajentumisen johdosta yrityksessä on asetettu suuret kasvutavoitteet, joiden toteutumista on tärkeää seurata säännöllisesti.
Opinnäytetyö oli luonteeltaan toiminnallinen ja se koostui teoriaosuudesta ja toiminnallisesta osuudesta. Tietoperustana toimivat alan kirjallisuus sekä toimeksiantajalta saatu tieto. Työn toteuttamisessa hyödynnettiin teoriatietoa budjetointiin sekä kannattavuuteen liittyen. Teorian pohjalta toteutettiin työn toiminnallinen osa, jonka suunnittelussa oleellisessa asemassa lähdekirjallisuuden ohella olivat toimeksiantajan omat tavoitteet.
Työn tuloksena laadittiin osabudjetit ja tulosbudjetti sekä seurantajärjestelmä Microsoft Excel – taulukkolaskentaohjelmalla. Seurantajärjestelmä pyrittiin laatimaan mahdollisimman automaattiseksi, jotta sen käyttö olisi vaivatonta. Tavoitteiden ja kannattavuuden seurannan helpottamiseksi työkaluun liitettiin erilaisia tunnuslukuja mittareita kuten kate- ja toteutumisprosentit. Työkalun avulla mahdollistettiin myös tuotekohtaisen kustannusrakenteen tarkastelu huomioimalla valmistuskustannuksissa tapahtuvat muutokset tuotteiden katteeseen. Herkkyysanalyysiä hyödynnettiin yrityksen kannattavuuden arvioinnissa tekemällä kannattavuusanalyysi.
Kannattavuusanalyysissä ilmeni, että yrityksen tulokseen vaikuttavat voimakkaimmin volyymissa sekä tuotteiden hinnoissa tapahtuvat muutokset. Muiden kustannusten muutoksella ei ollut yhtä voimakasta vaikutusta yrityksen kannattavuuteen. Jatkotoimenpiteinä yritys voisi tehdä tarkemman tuotekohtaisen kannattavuusanalyysin, jonka avulla voidaan havaita yrityksen tuotevalikoiman sisältämät kannattamattomat ja jopa tappiolliset tuotteet.